Uutiset 2021

11.11.2021 23.16

Kirkkovaltuusto hyväksyi vuoden 2022 talousarvion

Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi torstaina 11. marraskuuta vuoden 2022 talousarvion sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2022–2024. Lisäksi yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi Ilkontien 18 tonttien myynnin.

Talousarviossa seurakuntien toimintakulut ovat 47,5 miljoonaa euroa, joista vajaat kaksi kolmasosaa katetaan verotuloilla (32 milj. euroa) ja loput toiminnan tuotoilla (17,9 milj. euroa). Toimintakuluista henkilöstökulut ovat reilut 53 prosenttia. Toimintatuottoja kertyy eniten vuokratuloista, noin 21 prosenttia. Talousarvion loppusumma on vajaat 400 000 euroa ylijäämäinen.

Lapsi on kiivennyt sinisten juomakorien päälle, päässääm oranssi turvakyparä.Aikuinen onselin ja pitää häntä käsistä Lielahden kirkon kesäleiripäivässä.
Kaupunkilaisia pyydettiin viime keväänä tekemään ehdotuksia, mihin asioihin ja kohteisiin Tampereen seurakuntien kirkollisverovaroja tulisi käyttää. Kannatusta sai muun muassa kesäkerhojen ja perheleirien järjestäminen. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen

Investoinnit kohdistuvat kirkkoihin ja hautausmaille

Tampereen seurakunnat ovat sitoutuneet valtakunnalliseen Hiilineutraali kirkko 2030 -strategiaan. Tämä tarkoittaa seurakuntien sitoutumista torjua ilmastomuutosta toiminnassaan, kiinteistöissään ja päätöksenteossaan.

Kiinteistössä tehtävien korjaustöiden yhteydessä tehdäänkin samalla myös energiasaneerauksia, kertoo kiinteistöjohtaja Heikki Päätalo.

– Myös kirkkotilan käytön monipuolistaminen ja esitystekniikan parantaminen sisältyvät suunnitelmiin useissa kohteissa, hän lisää.

Merkittävimpiä yksittäisiä rakennus- ja korjauskohteita ovat Teiskon kirkon ja hautausmaan yhteyteen rakennettava kokoontumis- ja huoltorakennus, Hervannan kirkon peruskorjauksen aloittaminen, Kalevan kirkon korjaukset, Messukylän vanhan kirkon korjaukset ja huoltorakennuksen rakentaminen sekä Pättinniemen majoitusrakennukset.

Yhteensä investointimenot ovat 6,2 miljoonaa euroa, joista puolet kohdistuu kirkkoihin ja hautausmaille.

Osallistuva budjetointi mukana suunnittelussa

Tampereen seurakunnat käynnisti osallistuvan budjetoinnin (osbu) kokeilun maaliskuussa 2021, ja seurakuntalaisilta saadut ehdotukset on otettu huomioon vuoden 2022 talousarviossa. Osallistuva budjetointi edustaa Tampereen seurakuntien strategian mukaista kokeilukulttuuria, jossa tamperelaisia kuullaan ja tarjotaan mahdollisuus osallistua talouden ja toiminnan ideointiin sekä toteuttamiseen.

Toiminnan painopisteinä vuonna 2022 ovat kuluvan vuoden tapaan kristittynä elämisen tukeminen ja tuen ja avun saamisen sekä antamisen mahdollistaminen. Esimerkiksi suosituissa yhteisöruokailussa yhdistyvät avun saaminen ja antaminen, yhteisöllisyys sekä yhteistyö monien toimijoiden kanssa.

Korona-aika kehittänyt digitaalisia työtapoja

Nainen ja mies seisovat kirkossa olevan videokameran ääressä ja katsokan kameran kuvaa keskittyneesti.
Korona-aika on kirkollisten tilaisuuksien suoratoistot lisääntyivät.
Korona-aika on rajoittanut paljon seurakuntien toimintaa, mutta vuoden aikana on kuitenkin myös opittu uusia digitaalisia työtapoja. Ne tarjoavat vuorovaikutukseen uusia mahdollisuuksia, joita voi erityisesti hyödyntää nuorten aikuisten tavoittamiseen.

Sekä kirkollisten tilaisuuksien suoratoistot että verkon kautta saatava keskustelu- ja muu apu ovat entistä suuremmassa roolissa seurakuntien työssä, kertoo kehittämistyön johtava asiantuntija Jussi Laine.

Kirkkovaltuusto päätti myydä Ilkontien tontit

Tampereen seurakuntayhtymä omistaa maa-alueita Kangasalan Ilkossa. Alueella on viime vuosina ollut useampia asemakaavamuutoksia. Vuonna 2020 voimaan tulleessa asemakaavassa nro 911 Tampereen seurakuntayhtymälle muodostui yhteensä neljä vierekkäistä omakotitonttia osoitteeseen Ilkontie 18. Yhteinen kirkkovaltuusto päätti yksimielisesti myydä Ilkontien 18 tontit hyväksyttyjen tarjouksien tehneille.

Päätöstä tehdessään yhteinen kirkkovaltuusto korosti yhteistä ympäristövastuuta liittämällä myyntipäätökseen ympäristöarvoja ja rakentamisen ohjausta korostavan ponnen Kangasalan kaupungille. Ponnessa sanotaan, että ”alueen rakentamista ohjataan erityisen tarkasti Pitkäjärven, alueen metsäluonnon ja Ilkon geologisesti arvokkaan kalliojyrkänteen luontoarvoja vaalien ja myös alueen virkistyskäyttö turvaten”.