Uutiset 2021

20.9.2021 13.48

Kuolleiden lasten muistopäivänä soitetaan kirkonkelloja

Tampereen kaikissa seurakunnissa soitetaan kirkonkelloja kuolleiden lasten muistopäivänä torstaina 23. syyskuuta. Kirkonkelloja soitetaan kello 18.

Enkelipatsas istuu hautakiven päällä.
Kuva: Juha-Pekka Aaltonen
Kellojen soitolla Tampereen seurakunnat haluavat muistaa kuolleita lapsia sekä kunnioittaa kuolleiden lasten vanhempien ja muiden omaisten surua. Samalla Tampereen seurakunnat kiittävät Käpy Lapsikuolemaperheet ry:tä ja kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat antaneet tukea lapsensa menettäneille. Vertaistukea valtakunnallisesti tarjoava Käpy ry on toiminut tänä vuonna 30 vuotta.

– Kellojen soittaminen kirkollisen toiminnan ulkopuolella on aina poikkeustapaus. Tahdomme Tampereen seurakunnissa näin kunnioittaa Käpy ry:n juhlavuotta ja tuoda esiin lapsikuolemaperheiden surussa tukemisen tärkeyttä, sanoo kirkkoherra Juha Itkonen Messukylän seurakunnasta.

Kuolleiden lasten muistopäivänä Messukylän kirkossa vietetään tyhjän sylin messua. Messun aluksi hiljennytään kuuntelemaan kirkonkelloja yhdessä muiden Tampereen seurakuntien kanssa. Messun yhteydessä on mahdollista saada tietoa Käpy ry:n vertaistuesta.

Käpy ry on perustettu vuonna 1991. Yhdistyksellä on yli 150 vapaaehtoista eri puolilla Suomea tukemassa lapsen kuoleman kokeneita. Yhdistyksen toimisto sijaitsee Tampereella.

Kuolleiden lasten muistopäivä on syntynyt lapsensa menettäneiden vanhempien aloitteesta ja sitä on vietetty Suomessa vuodesta 2010 lähtien.