Uutiset 2021

8.2.2021 10.36

Kynttiläkirkko jääveistosten keskellä uusintana televisiossa

Perinteistä Ikurin Virelän jääveistospolkua ei järjestetä tänä vuonna koronatilanteen takia. Jäätaiteesta voi kuitenkin nauttia television välityksellä, kun vuonna 2020 kuvattu ohjelma veistoksista ja Kynttiläkirkosta lähetetään uusintana ystävänpäivänä, laskiaissunnuntaina 14. helmikuuta.

Ohjelma Kynttiläkirkosta jääveistosten keskellä esitetään uusintana laskiaissunnuntaina. Hartauden toimittaa pastori Jukka-Pekka Ruusukallio (oik.) Jääveistokset ovat Kari ”Kaapo” Mannisen ja veistäjätoverien tekemiä. Kuvassa olevat Tamperettaret-jääveistokset olivat esillä Laikunlavan teltassa vuodenvaihteessa 2019–2020. Kuva: Hannu Jukola
Ohjelmassa seurataan jääpalojen noutamista Näsijärvestä ja veistosten syntymistä. Dokumentti huipentuu tunnelmalliseen Kynttiläkirkkoon.

Ikurin jääveistosten tekemisestä on jo vuosien ajan vastannut veistostaiteilija Kari ”Kaapo” Manninen. Mukana on ollut iso joukko vapaaehtoistyöntekijöitä urheiluseura Ikurin Vireestä ja Ikuri–Haukiluoma -omakotiyhdistyksestä.

Kynttiläkirkko-ohjelmassa nähtävien jääveistosten teema on Muinaisten polku, joka kuvaa Myllypuron alkuperäisväestöä.

– Mielikuvitushahmot vievät meidät aikaan, joka oli ennen meitä. Aihe on kannanotto kaikkien maailman alkuperäiskansojen puolesta, kertoo Manninen, jonka avuksi saapui kaksi veistäjää Liettuasta ja kolme Suomesta.

Mannisen ja hänen ystäviensä kädenjäljet ovat viime vuosina niittäneet mainetta Tampereen seudulla. Jääveistospolku keräsi kevättalvella 2019 noin 35 000 kävijää, ja saman verran vieraili väkeä Tohlopin valopolulla lokakuussa 2019.

Jää kertoo Luojasta

Kynttiläkirkon toimitti viime vuonna Harjun seurakunnan kappalainen, pastori Jukka-Pekka Ruusukallio, joka tunnetaan innokkaana hiihtäjänä ja jääveistosten ihailijana.

– Jää on kiehtova luonnonmateriaali, joka kertoo Luojasta. Hän on myös antanut veistämisen lahjan tekijöille, joiden kädenjälkiä on hienoa ihastella.

– Jää on haurasta, ja se kuvaa myös elämän katoavaisuutta, jatkaa Ruusukallio.

Kynttiläkirkossa esiintyy Harjun lapsikuoro, jota johtaa Harjun seurakunnan kanttori Sanna Ketola.

Teksti: Kirsi Airikka

Ohjelma jääveistoksista sekä Kynttiläkirkosta vuodelta 2020 sunnuntaina 14.2. kello 10 YLE TV 1