Uutiset 2021

23.8.2021 13.00

Lasten katedraalin kesäpiha keräsi hienon kävijämäärän kesällä

Kesäpihan idea on saanut alkunsa seurakuntalaisten kanssa pohtien jo ennen korona-aikaa. Korona-ajan myötä mahdollisuus tämän toteuttamiseen viimein löytyi, ja kesäpiha oli ensimmäistä kertaa avoinna kesällä 2020.

Nurmikolla räsymatto, lasten keittiöleikkikaluja ja puutarhatuoli sekä kaksi keinu-lammasta. Taustalla rakennuksen isot ikkunat.
Lasten katedraalin kesäpiha oli ensimmäisen kerran avoinna kesällä 2020.

Kesäpiha oli tarjolla kesä-heinäkuussa arkipäivisin. Kävijöitä oli kuluvana kesänä 924.

Katedraalin vastaava, varhaiskasvatuksen ohjaaja Mari Sunell kertoo, että kesäpiha oli ennen kaikkea kohtaamispaikka kaikille.

– Tarkoitus oli tarjota kivaa tekemistä lapsille turvallisessa pihapiirissä. Pihassa oli kaikenlaisia pelejä ja puuhaa eri ikäisille. Löytyi kepparirataa, frisbeegolf, hullunkuriset hatut-hassuttelupaikka, kalastusta, tasapainoilurataa, lasten golfrataa, palikoita ja eläimiä. Ja välillä myös rasteja ympäri pihaa. Jokaiselle jotakin.

Lisäksi tarjolla oli juotavaa, keksiä sekä rusinoita. Vanhemmalle väelle ja kirkkokävijöille löytyi levähdyspaikka sekä juttuseuraa.

Neljä puusta tehtyä keppihevosta valkoisessa aitauksessa nojaamassa aitaa vasten. Taustalla vihreä nurmikko.
Keppihevosilla pääsi ratsastamaan turvallisessa ympäristössä kesäpihalla.

Kesäpiha jatkuu myös ensi kesänä. Kävijöiltä on saatu hyvää palautetta, muun muassa: "Kivaa, kun on ihan tavallisia ja monipuolisia leluja tarjolla, tässä on mukava piipahtaa kahvilla ja lapset saa leikkikavereita." ”Myös tämmöinen mummo viihtyy täällä".

Lasten katedraali on avoinna 29.8. asti ma–pe ja su klo 11–18. Kesäpiha on jo sulkeutunut tältä kesältä.

Ovet eivät suinkaan sulkeudu elokuun jälkeen, vaan kirkko on auki sunnuntaisin kello 11–17.

Teksti: Tuula Vartiainen
Kuvat: Mari Sunell