Uutiset 2021

7.9.2021 16.27

Liki-hanke pyrkii lyhentämään ruokajonoja

Tampereen kaupungin ja seurakuntayhtymän Liki-hanke etsii uusia tapoja auttaa ruokajonoissa olevia ihmisiä. Hanke syntyi huolesta, sillä ruoka-avun tarve on kasvanut noin kolmanneksen viime vuoden aikana.

Ihmisiä kadulla jonottamassa ovelle, selkä kameraan päin.
Ruoka-avun tarve ei vähene tänäkään vuonna. Seurakunnat ovat jakaneet 1600–1800 avustusta kuukaudessa, ja ruoka-apuverkoston toimijoiden määrä on 7500–8000 avustusta kuukaudessa. Kuva on Suomen Punaisen Ristin jakelupisteestä Otavalankadulta.

– Tarkoituksena on kohdata tamperelaisia ruokajonoissa, lisätä osallisuutta ja helpottaa pääsyä palveluiden pariin, kertoo Tampereen seurakuntien hanketoiminnan koordinaattori Merja Kerttula.

Erityisesti hankkeen työntekijät pyrkivät tukemaan pitkäaikaistyöttömiä ja kokonaan työelämän ulkopuolella olevia ihmisiä. Monilla voi olla haasteita talouden- ja elämänhallinnassa sekä yksinäisyyden kokemuksia.

– Työ ruokajonoissa alkaa syksyllä. Aloitamme SPR:n ja ViaDian ruokajakelupisteissä. Myös seurakuntien yhteisöruokailut tarjoavat hyvän mahdollisuuden ihmisten kohtaamiseen.

Liki-hankkeen työntekijöiden lisäksi tamperelaisia kohtaamassa on seurakuntien Raha-asianeuvonnan vapaaehtoistyöntekijöitä.

Hankkeen rahoitus saadaan 80-prosenttisesti Euroopan Sosiaalirahastolta. Hanke jatkuu elokuuhun 2023. Kaupungin ja seurakuntayhtymän lisäksi yhteistyöhön osallistuvat Kela sekä SPR ja ViaDia, jotka jakavat Tampereen seurakuntien Ruokapankin ruoka-apua kaupunkilaisille.

Punaiseen liivin pukeutunut vapaaehtoistyöntekijä antaa ruokakassia oven suusta ihmiselle.
Avun pyytämisen kynnystä on tarkoitus madaltaa.

Apua paikan päällä

Liki-hankkeessa perinteinen toimintamalli käännetään päälaelleen.

– Sen sijaan, että odotamme ihmisten tulevan sosiaalipalvelupisteelle tai olevan viranomaisiin puhelimitse yhteydessä, tarjotaankin apua jo paikan päällä, kertoo hankesuunnitelman laatimiseen osallistunut kehittäjäsosiaalityöntekijä Kirsi Toukoniemi Tampereen kaupungin sosiaalipalveluista.

Toukoniemi on huomannut, että kaikki ihmiset eivät tiedä, minkälaista apua aikuissosiaalipalveluista on mahdollista saada. Myös huonot kokemukset palveluista voivat johtaa avun pyytämisen välttelyyn.

Yhteistyö hankkeessa auttaa ymmärtämään entistä syvemmin ruoka-avuntarpeessa olevien ihmisten tilannetta.

– Hankkeen myötä opimme entistä paremmin työskentelemään verkostona yhteisen tavoitteen eteen, ja tietoisuus verkoston toimijoiden tekemästä työstä lisääntyy. Tämä hyödyttää kaikkein heikompiosaisia kaupunkilaisia.

Kokemuksia Liki-hankkeesta hyödynnetään myös tutkimuksessa. Korona yhteiskunnan marginaalissa –hankkeessa (KoMa) selvitetään ruokajonoissa olevien ihmisten hyvinvointia ja palvelujärjestelmän toimivuutta Tampereella, Turussa ja Helsingissä. Tutkimuksen päätoteuttaja on Tampereen yliopisto ja mukana ovat myös Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin yliopisto ja Porin Sininauha ry.

Liki-hankkeen verkkosivut

Teksti: Kirsi Airikka