Uutiset 2021

1.10.2021 10.03

Luther-sarjan grafiikkaa Kalevan kirkossa

Kalevan kirkon ala-aulassa on lokakuun ajan nähtävissä unkarilaisen Luther-animaatiosarjan grafiikkaa esittelevä näyttely.

Piirros Lutherista eri elämänvaiheissa.
Luther-animaatiosarjaa tehtiin kahdeksan vuotta. (Yksityiskohta grafiikkateoksesta) Kuva: Luther Animation/Richly
Martti Lutherista kertova 10-osainen animaatiosarja sai ensi-iltansa vuonna 2017, reformaation 500-vuotisjuhlan kunniaksi. Sarja tehtiin Unkarin evankelis-luterilaisen kirkon toimeksiannosta. Sarjan ohjasi unkarilainen animaatio-ohjaaja Zsolt Richly (1941–2020).

Richly kuului unkarilaisen animaation ns. kultakauden sukupolveen. Richly valmistui animaatio-ohjaajaksi Unkarin taideteollisesta korkeakoulusta 1966, minkä jälkeen hän työskenteli elokuvastudio Pannóniassa yli 30 vuotta.

Kymmenosainen Luther-animaatiosarja valmistui kahdeksassa vuodessa noin 30-henkisen työryhmän yhteistyönä. Mukana produktiossa olivat animaatiostudio Kecskemétfilm sekä Unkarin taideyliopisto.

Animaatiosarjan kuvailmaisu on ainutlaatuinen yhdistelmä 1500-luvun puuleikkaustyyliä ja nykyajan sarjakuvaa. Kuviin on otettu mukaan aikakauden kuuluisia rakennuksia ja taideteoksia, esimerkiksi Matthias Grünewaldin maalauksia ja Albrecht Dürerin puupiirroksia.

Animaatiosarjan kuvista koostuva grafiikkanäyttely on ollut esillä Unkarissa, Transilvaniassa Romaniassa ja Saksassa.

Grafiikkanäyttely on esillä Kalevan kirkon ala-aulassa lokakuun ajan 31.10. saakka. Näyttelyyn on vapaa pääsy, ja siihen voi tutustua Kalevan kirkon aukioloaikoina. Kirkko on säännöllisesti avoinna joka päivä kello 11–15. Ala-aula on avoinna myös toiminnan mukaan, ja aukioloa voi tiedustella vahtimestarien numerosta: 040 804 8774.

Näyttelyn on tuottanut Unkarin kulttuurikeskus Liszt-instituutti. Näyttelyn järjestämisestä vastaavat Tampereen Suomi–Unkari-seura ja Tuomiokirkkoseurakunta.

Animaatiosarja on edelleen katsottavissa Yle Areenassa