Uutiset 2021

4.1.2021 14.39

Messukylän kirkko sulkeutuu remontin ajaksi

Sisätilojen muutostyöt sulkevat Messukylän kirkon noin viideksi kuukaudeksi. Kirkko on suljettu kokonaan 7. tammikuuta alkaen toukokuun loppuun.

Messukylän kirkon salissa urut ovat salin takaosassa, parvella pääsisäänkäynnin yllä.
Kirkkosalin takanurkkiin rakennetaan lasiseinäiset avattavissa olevat monikäyttötilat, jotka toimivat muun muassa kokous- ja kerhotiloina. Urkujen takatila päivitetään ja kalustetaan työtilaksi. Kuva: Aava Anttinen
Sisäremontissa uusitaan muun muassa sakasti kalusteineen ja parannetaan sen ilmanvaihtoa. Kirkkosalin lattian pinta uusitaan ja pohjoisnurkkiin rakennetaan lasiseinäiset monitoimitilat. Lasiseinät saadaan avattua tarvittaessa.

Takaa poistetaan kahdeksan penkkiriviä ja tila varustetaan irtotuoleilla. Kirkkosalin WC uusitaan ja valaistusta parannetaan.

Kuorikoroketta laajennetaan muun muassa isomman kuoron esitystä varten. Saarnatuoli siirretään alkuperäiselle paikalleen hieman taaksepäin ja korkeammalle parven reunalle.

Muutokset korvaavat Messukylän seurakunnan muualta vähentyviä tiloja. Tavoitteena on luoda seurakuntalaisille kaikkien olohuone, jonne on helppo tulla, sekä kehittää rakennusta myös konserttikirkkona ja isojen kokoontumisten paikkana.

Hanke kiinnosti rakennuttajia

Remontin urakoitsijaksi valikoitui Tampereen Insinööriurakoitsijat.

– Kilpailuun saatiin 11 tarjousta, eli kiinnostus oli kova, toteaa rakennuttajainsinööri Juha Lehtonen Tampereen seurakuntien kiinteistöpalveluista.

Urakkasumma on tässä remontissa sisätilojen osalta noin 320 000 euroa. Hanke kuitenkin täydentää kokonaisuutta, johon kuulu kirkon yhteyteen lähivuosina tuleva laajennusosa.

Asta Kettunen