Uutiset 2021

11.10.2021 9.48

Messukylän seurakunnassa aloittaa ennätysmäärä isoskoulutettavia

Isoskoulutuksen suosio on pitänyt pintansa korona-ajasta huolimatta. Messukylän seurakunnan isoskoulutuksessa on tällä hetkellä enemmän osallistujia kuin koskaan aiemmin. Tänä vuonna isoskoulutukseen lähti lähes puolet tämän vuoden rippikoululaisista, yhteensä 220 nuorta.

Nuoria rivissä kesäisellä kentällä,jossa he läpsyttävät käsiä yhteen ylhäällä.

Isoskoulutus ensimmäisen vuoden isosille järjestetään kuudessa ryhmässä joka viikko. Messukylän seurakunnassa järjestetään lisäksi toisen vuoden isosten koulutusta, vapaa-ajanohjaajakoulutusta (vaparikoulutusta) sekä apuopettajakoulutusta (aparikoulutusta).

-           Lisäksi mm. Yökahvilassa ja avoimissa ovissa käy paljon heitä, jotka eivät osallistu koulutukseen, vaan kokevat avoimen toiminnan omakseen. On monta tapaa olla nuori seurakuntalainen. Joka viikko Linnainmaan seurakuntakeskuksella käy satoja nuoria viettämässä aikaa, kouluttautumassa, tekemässä läksyjä, pelailemassa ja keskustelemassa työntekijöiden kanssa, Messukylän seurakunnan nuorisotyönohjaaja Anni Salmesvuori iloitsee.

Koulutuspolku tarjoaa neljä vuotta koulutusta pääsääntöisesti omasta riparista laskettuna. Näissä koulutusryhmissä Messukylässä on mukana yhteensä noin 420 nuorta.

- Isostoiminnan suosio kertoo hyvästä riparikokemuksesta sekä nuorten osallistumisen, tekemisen ja vastuunkantamisen halusta ja tarpeesta. Riparit ja isostoiminta kuuluvat suomalaiseen nuorisokulttuuriin. Isostoiminnasta saa hyviä kokemuksia ja valmiuksia muuhunkin kuin leiri-isosen tehtäviin, Tampereen seurakuntien yhteisen kasvatuksen johtava pappi Mikko Wirtanen muistuttaa.

Isoskoulutusta ja muita nuorten koulutuksia järjestetään eri seurakunnissa Tampereella ja Suomessa monin eri tavoin. Koulutuksen kesto ja toteutustapa vaihtelevat. Messukylässä koulutukset alkavat syyskuussa ja loppuvat talvilomaan. Keväällä työskentely jatkuu kesän leiritiimeissä rippileirejä ja cityriparia valmistellen. Koulutuksiin kuuluu tapaamisia ja leirejä.

- Messukylän seurakunnan mallissa kaikki neljä koulutusta ovat erilaisia ja niissä keskitytään hieman eri asioihin, mutta on niissä myös paljon yhteistä. Kaikissa koulutusryhmissä puhutaan uskosta ja Jumalasta, harjoitellaan ryhmänohjaamistaitoja, mietitään, mitä on olla kristitty ja kehitetään vuorovaikutustaitoja. Kaikissa koulutuksissa nuoret ovat osa yhteisöä ja koulutusta kehitetään nuorten antaman palautteen perusteella joka vuosi. Lisäksi koulutuksissa opetellaan ryhmäkohtaisten tavoitteiden mukaisesti kuhunkin koulutukseen liittyvää sisältöä, Salmesvuori sanoo.

Nelivuotinen koulutuspolku mahdollistaa pitkäkestoisen oppimisen ja ryhmänohjaajana kehittymisen. Kun koulutuspolku on käytynä, voi ripareille ja lastenleireille lähteä mukaan leiriaikuisena. Monet nuoret aikuiset haluavat olla mukana esimerkiksi ripareilla vielä vuosia sen jälkeen, kun kaikki koulutukset on jo käytynä. Eri ikäiset vastuunkantajat ovat keskeisiä toimijoita seurakunnassa.

-          Kysyimme ensimmäisen vuoden isoskoulutettavilta, mitä he odottavat isoskoulutukselta. Selkeästi eniten siltä odotetaan uusiin ihmisiin tutustumista, uusien taitojen oppimista, sosiaalisissa tilanteissa aiempaa paremmin pärjäämistä, riparilla käytyjen keskustelujen jatkumista sekä leirejä, hartauksia, iltaohjelmia ja yhdessäoloa.

”Mitä odotat isoskoulutukselta?”

”Mä haluaisin saada uusia kavereita ja tuntea kuuluvani porukkaan.”

”Haluaisin oppia lisää niistä riparin aiheista.”

”Haluaisin oppia lisää Jumalasta ja siitä Jeesuksesta.”

”Odotan eniten sitä, että rohkaistuisin puhumaan myös niiden kanssa, joita en vielä tunne.”

”Koulussa mä en ole mitään, koska mua kiusataan. Riparilla sain olla oma itseni. Toivon, että täälläkin saan olla.”

”Odotan hyvää fiilistä. Sellaista fiilistä kuin riparilla.”

Koulutuksen kautta voi toimia monissa rooleissa

Isoskoulutuksissa
keskitytään ensimmäisenä vuonna ryhmänohjaamisen perusteisiin ja isosen erilaisiin tehtäviin hartaudenpitäjänä, raamisryhmän ohjaajana ja leikkien ohjeistajana. Toisen vuoden isoskoulutuksessa näitä asioita syvennetään ja tutustutaan laajemmin seurakunnan toimintaan.

Vaparikoulutuksessa keskitytään isosryhmien ohjaamiseen ja opetellaan tunnistamaan turvallisen riparin ja leirielämän perusasioita, kuten sitä, millaisia leikkejä voidaan leikkiä tai millaisista asioista on sopivaa vitsailla iltaohjelmasketseissä.

Aparikoulutuksessa pysähdytään rippikoulun oppituntiaiheiden ja raamisten eli Raamattu-ryhmien ääreen sekä harjoitellaan opetuskokonaisuuksien pitämistä ja rippikouluohjaajana toimimista. Koulutuksissa nuoret oppivat taitoja työelämää ja kaikenlaisia ihmisten kohtaamisia varten. Nuoret oppivat ottamaan vastuuta erilaisista kokonaisuuksista, tulemaan toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa ja tunnistamaan omia vahvuuksia ja kehittymisen paikkoja. Isoset, vaparit ja aparit toimivat monenlaisissa vastuunkantajan tehtävissä mm. ripareilla, lasten ja perheiden leireillä, jumalanpalveluksissa, erilaisissa tapahtumissa ja kerhoissa.

Isostoiminta Tampereen seurakunnissa