Uutiset 2021

10.9.2021 12.56

Osallistuva budjetointi sai kaupunkilaisilta 39 ehdotusta

Osallistuvan budjetoinnin ehdotuksia Tampereen seurakunnille tehneet kaupunkilaiset pitävät tärkeänä muun muassa lasten, nuorten ja nuorten aikuisten osallisuutta seurakunnassa sekä yhteisöllisyyttä, ympäristökasvatusta ja ihmisten rinnalla kulkemista. Kirkon tulee myös verkostoitua yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa.

Lapsi on kiivennyt sinisten juomakorien päälle, päässääm oranssi turvakyparä.Aikuinen onselin ja pitää häntä käsistä Lielahden kirkon kesäleiripäivässä.
Kaupunkilaisia pyydettiin viime keväänä tekemään ehdotuksia, mihin asioihin ja kohteisiin Tampereen seurakuntien kirkollisverovaroja tulisi käyttää. Kannatusta sai muun muassa kesäkerhojen ja perheleirien järjestäminen. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen
Tampereen seurakuntien vuoden 2022 toimintasuunnitteluun ja talousarvioon on koottu mukaan 11 osallistuvan budjetoinnin ehdotuspakettia. Asiasta päätti Tampereen seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto 9. syyskuuta pidetyssä kokouksessa.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti myös esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että ensi vuoden talousarvioon varataan 51 000 euron määräraha suunnitelman toteuttamiseksi.

Osallistuva budjetointi (osbu) on menetelmä, jossa asukkaat saavat ideoida, suunnitella ja päättää osbu-määrärahan käytöstä. Tampereen seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto päätti maaliskuussa 2021, että menetelmää voitaisiin kokeilla seurakuntayhtymän talouden ja toiminnan suunnittelussa jo vuonna 2022.

Kaupunkilaisia pyydettiin viime keväänä tekemään ehdotuksia, mihin asioihin ja kohteisiin Tampereen seurakuntien kirkollisverovaroja tulisi käyttää. Kesäkuun 15. päivään mennessä saatiin kaikkiaan 39 ehdotusta. Asiasta kerrottiin seurakuntayhtymän verkkosivuilla ja Silta-lehdessä.

Äänestyksestä luovuttiin

Yhtymäjohtaja Tapani Rantala kokosi työryhmän käsittelemään ehdotuksia. Suunnitelmana oli valita ehdotuksista kärkiehdokkaat, ja järjestää niistä kansalaisäänestys.

– Työryhmä piti ehdotuksia kiinnostavina, mutta sisällöiltään epätasaisina. Jotkut ehdotukset olivat niin samansuuntaisia, että ne oli mahdollista yhdistää. Toiset toteutuvat jo nyt seurakuntien toiminnassa tai ovat mukana käynnistetyissä kehittämishankkeissa.

– Työryhmä myös katsoi, että kaikki tällä kertaa toteuttamiskelpoiset uudet ehdotukset on mahdollista toteuttaa. Äänestyksen järjestäminen ei nyt ole tarpeellista, toteaa Rantala.

Osbu voi lisätä yhdessä tekemistä

Jos osallistuvan budjetoinnin menetelmää käytetään jatkossa, työryhmä pitää tärkeänä, että ehdotuksia varten laaditaan seikkaperäinen ohjeistus ja lomake.

Kolme iloista nuorta naista seisoo isojen valkoisten kasvatuspussien keskellä aurinkoisena päivänä. Taustalla on puita ja kukkivia kasveja.
Yhteisöllisyys ja ympäristökasvatus nousivat esiin osallistuvan budjetoinnin esityksissä. Ensi vuonna toteutetaan laatikkoviljelmät jokaisessa seurakunnassa. Kannatusta saivat myös luontoretket ja metsäkirkot. Kuva Jussi Laitinen
Yhtymäjohtaja Rantala toivoo, että osallistuva budjetointi voisi jatkossakin aktivoida seurakuntalaisia laajemminkin seuraamaan seurakuntayhtymän ja seurakuntien päätöksentekoa.

– Toivottavasti se myös innostaa keskustelemaan toiminnan ja talouden sisällöistä sekä vaikuttamaan. Osallistuva budjetointi voi myös lisätä erittäin tervetullutta yhdessä suunnittelua ja yhdessä tekemistä.

– Tärkeää myös on, että saamme ensi vuoden seurakuntavaaleihin hyvät ehdokkaat ja runsaasti äänestäjiä. Luottamuselimissä tehdään toiminnan ja talouden kannalta keskeiset päätökset, muistuttaa Rantala.

Hyväksytyt ja vuonna 2022 toteutettavat ehdotukset:

Lasten ja nuorten toiminta sekä osallisuus

1. Nuorten palkkaaminen kesätyöhön kasvatuksen alalle, kesäkerhojen laajentaminen ym. 5 000 €
  2. Nuorten ja nuorten aikuisten palkkaaminen palkkioperusteisesti avuksi diakoniaan, esimerkiksi Mummon Kammariin, 5 000 €
  3.  Lasten ja nuorten bändiesiintymiset seurakuntien juhlissa ja tilaisuuksissa, määräraha harjoitusleirille, esiintyminen esim. Sorsapuistossa, 5 000 €

Nuorten aikuisten toiminta ja osallisuus

1. Nuorten aikuisten kahvila, sopiva paikka valittava, 5 000 €
  2. Uudenlaisen nuorten aikuisten toiminnan kehittäminen, 5 000 €
  3. Forum-teatteriproduktio Vanhassa kirkossa, 5 000 € (hankkeen kokonaiskustannusarvio 15 000 €)

Yhteisöllisyys ja ympäristökasvatus

1. Laatikkoviljelmät neljään seurakuntaan. Tuomiokirkkoseurakunta ja Ruotsalainen seurakunta toteuttavat hankkeen yhdessä, yhteensä 4 000 €
  2. Ylisukupolviset luontoretket ja metsäkirkot 800 € / seurakunta, 4 000 €

Tuki ja rinnalla kulkeminen

1. Vertaistuki yksinhuoltajaperheille, seurakuntien yhteisleirit, joille osallistumista tuetaan,  5000 €
  2. Päihde-pilotti Eteläisessä seurakunnassa, 5 000 €. Päihteettömän arjen ylläpitäminen ja päihderiippuvaisen läheisten tukeminen musiikki- ja ratkaisukeskeisen terapian keinoin (hankkeen kokonaiskustannus 24 100 €)

Kirkko ja yhteiskunta

1. Kirkko ja yhteiskunta -teemaillat Vanhassa kirkossa, 5 iltaa x 600 €, kukin seurakunta järjestää illan vuorollaan, 3 000 €

Hankkeista kerrotaan tarkemmin vuoden 2022 Silta-lehdissä ja seurakuntayhtymän verkkosivuilla.

Kaikki ehdotukset listattuna, pdf-tiedosto