Uutiset 2021

11.6.2021 11.47

Pyhiinvaelluksella Tampere tutuksi, ohjatut vaellukset kutsuvat

Kesä kutsuu pyhiinvaelluksen poluille joko ohjatusti tai omatoimisesti. Olisiko nyt aika mielen ja sielun huuhtelulle? Tampereella on kaksikymmentä PyhiinvaellusTampere -mobiilireittiä, joista osa kulkee kaupungin keskusta-alueella ja osa risteilee kaupungin laitamilla. Kesän ensimmäinen ohjattu pyhiinvaellus on maanantaina 14. kesäkuuta.

PyhiinvaellusTampereen pyhiinvaellusreitit löytyvät Pyhiinvaellustampere.fi -sivustolta ja Nomadi-sovelluksesta, mutta oiva tapa tutustu reitteihin on osallistua ohjattuihin pyhiinvaelluksiin, joita on kesän aikana reilut kaksikymmentä.

Pyhiinvaelluksella voi vain kulkea, katsella ja tehdä havaintoja tai tarkastella oman elämän kulkua. Reitit matkataan pääosin hiljaisuudessa. Reittien pysähdyspaikoille on koottu esimerkiksi tietoa pysähdyspaikasta tai Raamatun lauseita.

Pyhiinvaellusreitit Tampereella käsittävät 16 kirkkoa ja viisi hautausmaata, Tampereen monipuolista kulttuurihistoriaa, veisto- ja ympäristötaidetta sekä luontokohteita kuten koskea, harjua, metsää ja järviä.

Ohjatut pyhiinvaellukset kesällä 2021

Ohjattuja pyhiinvaelluksia kesän aikana on reilut parikymmentä. Kaupunkipyhiinvaelluksien kesto on yleensä noin kaksi tunti, mutta joukossa on myös pidempiä ja yli yön kestäviä vaelluksia.

Kesän ensimmäinen ohjattu pyhiinvaellus on hiljainen luontovaellus Luhtaanrannan leirikeskuksesta maanantaina 14. kesäkuuta, ja keskiviikkona 16. kesäkuuta vaelletaan Pyynikin rikkaassa luontoympäristössä, osittain hiljaisuudessa, pysähdellen ja puuaiheisia mietiskelyjä tehden.

Kaksi raudasta valettua enkelilasta istuvat graniittisella hautakivellä katselleen ympärilleen. Taustalla näkyy hautausmaan vehreys.
Hiljaisuuden puutarha on ohjattu pyhiinvaellus Kalevankankaan hautausmaalla. Kuva Jussi Laitinen

Messukylän vanhalla kirkolla puolestaan on 17.6. klo 17-19.30 mahdollista tutustua pyhiinvaellukseen yhdistettyyn pyhään tanssiin pastori ja pyhän tanssin ohjaajan Heidi Peltola-Elon ohjauksessa. Mukana ovat pastori Jussi Holopainen ja Anja Hella. Mukaan kannattaa ottaa sään mukainen varustus, vettä ja pientä evästä mukaan. Ilmoittautuminen tekstiviestillä 16.6. mennessä Jussi Holopaiselle p. 040 8048105.

Kesän uutuutena on muun muassa Hiljaisuuden puutarha – ohjattu pyhiinvaellus Kalevankankaan hautausmaalla, joka toteutetaan kesän aikana kolme kertaa. Ensimmäinen on keskiviikkona 23. kesäkuuta klo 17-19 ja seuraavat 7. ja 14. heinäkuuta.

Pyhiinvaelluksella tutustutaan Kalevankankaan hiljaisiin paikkoihin ja Hiljaisuuden puutarha –konseptiin.  Kalevankangas on kaunis ja monikerroksinen hautausmaa, jossa sukujen ja ihmisten tarinat, kulttuurihistoria, rikas luontoympäristö ja pyhä kohtaavat toisensa.

Virve Jylhäsalo