Uutiset 2021

5.10.2021 11.10

PyhiinvaellusTampereen valokuvanäyttely avautuu Metsossa

Valokuvataiteilija ja pyhiinvaeltaja Erkki Niinimäki on ikuistanut PyhiinvaellusTampere-reiteiltä n. 5 000 kuvaa viimeisen kolmen vuoden aikana. Kuvista on rakentunut sekä PyhiinvaellusTampereen keskiviikkona 6.10.2021 Metsossa alkava 5-vuotisjuhlanäyttely, että valokuvakirja ”Kulkemaan kanssasi kutsut”.

PyhiinvaellusTampereen koordinaattori, pastori Jussi Holopainen, arvelee että parhaillaan on käynnissä pyhiinvaelluksen uusi aalto. Taustalla vaikuttaa henkisen ja hengellisen elämän muutos. Tampereelle on viiden vuoden aikana julkaistu jo lähes kolmekymmentä pyhiinvaellusreittiä ja tuhansia ihmisiä on vaeltanut niillä ohjatusti tai mobiilisti.

- Pyhiinvaellus koskettaa kehoa, mieltä ja sielua: kehollisuus, kulttuurihistoria, oman elämän syväkuuntelu ja pyhän kokemus.

- Unelmoin pyhiinvaeltavasta kirkosta, joka astuu rakennusten sisältä ulos. Paavi Franciscuksen ajatuksin näen kirkon keskeneräisenä, itsekin tietä etsivänä ja matkalla olevana, luomakunnan ja ihmiskunnan kärsimyksestä haavoitettuna kirkkona. Monimuotoinen pyhiinvaellus voi tehdä tilaa hyvin erilaisille ihmisille liittyä matkasaattoon.

Ensi kesänä Suomen läpi kulkee viestipyhiinvaellus Savonlinnasta Turun Tuomiokirkkoon. Ketjuun on tarkoitus liittyvä myös Tampereella.

- Osallistuja voi valita yhden päivän tai kokonaisen viikon vaikkapa Härmälästä Sastamalan Pyhän Olavin kirkolle. Tulevaisuudessa Tampereelle tullaan ja Tampereelta lähdetään pyhiinvaeltamaan ympäri Suomea, aina Utsjokea myöten, Holopainen kaavailee.

Avajaisten ohjelma 6.10.2021. Paikkana Metson näyttelytila ja luentosali 6.

Klo 17.00
Miten tähän on tultu?  pastori Jussi Holopainen haastattelee vapaaehtoisia pyhiinvaellusohjaajia ja yhteistyökumppaneita. Mitä löytyy kuvien takaa? Valokuvataiteilija Erkki Niinimäen näyttelykirjan julkistaminen.  Tampereen kaupungin kulttuurijohtajan Juha Ahosen tervehdys.

Klo 18.00
Tampere pyhiinvaelluskaupunkina, historioitsija Mikko Pollari
Retkeilyreittien mahdollisuudet
, Petri Mäkelä Ekokumppanit
Pyhiinvaelluksen uudet tuulet Suomessa. Turun pyhiinvaelluskeskuksen ja Pyhiinvaellus Suomen projektipäällikkö Annastiina Papinaho.