Uutiset 2021

4.8.2021 9.28

Seurakunnat mukana Tapahtumien Yössä

Tapahtumien Yön 5.8. ohjelmatarjonnan todellinen helmi on Tuomiokirkossa kello 19 järjestettävä Katedraali.org-sarjan konsertti Oopperaa katedraalissa.

Oopperaa kirkossa soittavat muusikot Tuomiokirkon urkujen edessä.
Tapahtumien Yön konsertissa Tuomiokirkossa kantaesitetään Janne Salmenkankaan säveltämä teos ”Ennen aurinkoa ollut valkeus”. Sen esittävät urkuri Esa Toivola ja tenori Heikki Hattunen. Kuva: Hannu Jukola

Ohjelmassa on myös yhteislaulua Aleksanterin kirkon luona kello 20.30 sekä ohjattu kiertokävely Kalevankankaan hautausmaalla kello 18. Kiertokävely alkaa hartaushetkellä Kalevankankaan isossa kappelissa ja kestää noin kaksi tuntia.

Oopperaa katedraalissa

Tapahtumien Yön konsertissa Tuomiokirkossa kantaesitetään Janne Salmenkankaan säveltämä teos Ennen aurinkoa ollut valkeus. Teoksen esittävät Tuomiokirkon urkuri Esa Toivola ja Kansallisoopperassa työskentelvä tenori Heikki Hattunen.

– Tekstiksi valitsimme erään veisun ortodoksisesta jumalapalveluksesta. Kyseessä on litania-stikiira Kristuksen kirkastumisen juhlasta.

Litania-stikiiroja lauletaan palveluksen lopussa toimitettavan rukouksen, eli litanian, yhteydessä. Sävellys esitetään Tuomiokirkossa samaan aikaan, kun se lauletaan maan laajuisesti osana ortodoksisen kirkon Kristuksen kirkastumisen juhlaa.

– Musiikillinen muoto ja partituuri on täysin toisenlainen, voisi sanoa, että pähkähullu. Olemme siis muuttaneet veisun taidemusiikiksi, Hattunen kuvailee.

Konsertissa esitetään myös Salmekankaan varhaisempi, samaan tekstiin perustuva Nouskaa siiville -teos. Yleisölle soitetaan myös Händeliä, Wagneria, Puccinia, Rossinia sekä Emil Kaupin Nummisuutarit-teoksesta tuttu Eskon monologi: Niin muuttuu maailma.

Tapahtuman yleisömäärä on rajattu 370:een. Yleisöä pyydetään käyttämään maskeja ja säilyttämään turvavälit.

Tuomaslaulajaiset Aleksanterin kirkolla

Tampereen Tuomasmessu järjestää tapahtumien Yönä 5.8.2021 Tuomaslaulajaiset klo 20.30 alkaen Aleksanterin kirkon pihassa.

Tapahtumassa lauletaan Tuomasorkesterin ja -kuoron esilaulajien kanssa tuttuja tuomaslauluja. Orkesteria johtaa säveltäjä Lasse Heikkilä ja laulua johtaa muusikko Johanna Särkkälä.

Päivitettyjen koronarajoitusten vuoksi laulajaiset järjestetään ulkona. Kirkon pihassa viisikymmentä henkeä voi laulaa yhdessä turvavälein. Musiikki kirkkosalista välittyy pihamaalle kaiuttimista.

Tapahtumassa lauletaan Pyhiinvaeltajan laulu, Kahden maan kansalainen, On armo suuri, Niin kuin hopeaa, Tänään häneen uskon, Pohjalainen UT, Siunaa koko maailmaa, Liian kylmät tuulet, Pidä minusta kiinni, Sinun varaasi kaiken laitan, Hyvyyden voima, Elämä on nyt ja Ylitse merten.

Laulajaiset on katsottavissa suorana Tuomiokirkkoseurakunnan YouTube-kanavalla.

Lue Silta-lehden juttu aiheesta