Uutiset 2021

28.6.2021 14.18

Seurakuntien alus vie Näsijärvi-risteilyille

Tampereen seurakuntien moottorialus M/S Isosaari on seilannut jo 70 vuotta, ensin merellä ja sitten Näsijärvellä.

Tampereen seurakuntien Isosaari-alus vie kaupunkilaisia veneretkelle Näsijärvelle.
Isosaari on valmistettu vuonna 1951 Turun veneveistämöllä.

– Tampereelle tullessaan sen nimi oli M/S Siilinkari II, ja sitä käytettiin Tampereen kaupungin pelastusaluksena. Isosaari-nimen laiva sai vuonna 1985, jolloin alus ostettiin Tampereen seurakuntayhtymän käyttöön, kertoo partiotyöntekijä Maikku Blom Eteläisestä seurakunnasta.

Juhlavuoden kunniaksi kaupunkilaisille järjestetään koulutusajoja kesällä Näsijärvellä. Matkaan lähdetään torstaisin kello 17 Mustalahden satamasta. Ajeluille ei tarvitse ilmoittautua, ja ne ovat maksuttomia.

– Riittää, kun saavut paikalle. Pukeudu sään mukaan ja varaa aikaa koko ilta, neuvoo Blom.

Veneen vaiheisiin voi tutustua valokuvanäyttelyssä, joka on esillä 25.8. saakka Seurakuntien talossa, osoitteessa Näsilinnankatu 26.

Heinäkuussa, maanantai-iltaisin, laivan vapaaehtoiset kapteenit järjestävät Näsijärvi-risteilyjä. Lähdöt ovat kello 17, 18 ja 19 Mustalahden satamasta. Risteily maksaa aikuisilta 10 euroa ja alle 12-vuotiailta lapsilta 5 euroa. Ajelu kestää noin 45 minuuttia.

Risteilyjä järjestetään myös syksyllä, Tampereen päivänä 2.–3. lokakuuta.

Kaupunkilaisilla on mahdollisuus vuokrata alus miehistöineen omaan käyttöön. Mukaan mahtuu miehistön lisäksi enintään 12 henkilöä.

TEKSTI: Kirsi Airikka
KUVA: Mari Tiensuu