Uutiset 2021

5.2.2021 15.35

Tampereen aluekeskusrekisteriin liittyi kahdeksan uutta seurakuntaa

Tampereen aluekeskusrekisteristä näyttää tulevan seurakuntalaisten määrällä mitattuna Suomen suurin. Siihen liittyi vuoden alussa kahdeksan uutta seurakuntaa, joista eteläisin on Riihimäki ja pohjoisin Kihniö. Nyt mukana on 28 seurakuntaa, joista viisi on Tampereelta.

Kaksi ihmistä seisoo lumisateessa Seurakuntien talon edessä.
Seurakuntien talon asiakaspalvelupisteen ollessa suljettu 28. helmikuuta asti yhteyden aluekeskusrekisteriin saa puhelimitse tai sähköpostitse. Kuvassa rekisterisihteeri Leena Parkkinen ja rekisteripäällikkö Kari Salonen. Kuva: Hannu Jukola

Aluekeskusrekisteri hoitaa virkatodistuksiin, sukuselvityksiin ja -tutkimuksiin, avioliiton esteiden tutkintaan ja kirkollisten toimitusten, kuten kasteeseen, rippikouluun, avioliiton vihkimiseen ja kirkolliseen siunaamiseen, liittyviä asioita.

Seurakuntien talon asiakaspalvelupisteen ollessa suljettu 28. helmikuuta asti yhteyden aluekeskusrekisteriin saa puhelimitse tai sähköpostitse. Nettisivuilta löytyvät linkit sähköiseen asiointipalveluun ja lomakkeisiin.

– Sähköisille palveluille on selvästi kysyntää. Vaikkapa avioliiton esteiden tutkintaa pyytävistä pareista suurin osa hoitaa sen nykyään sähköisen palvelun kautta, kertoo aluekeskusrekisterin johtaja Kari Salonen.

– Sukuselvitysten osalta ollaan matkalla kohti KirDi-järjestelmää, jossa vainajan omaiset saavat yhdelle sukuselvitykselle vainajan koko historian. Järjestelmä on käytössä viimeistään vuoden 2022 alussa ja osittain jo nyt.

Kirkkohallitus on tehnyt kirkolliskokoukselle ehdotuksen uudeksi kirkkolaiksi, mikä siirtäisi kirkonkirjojenpitovastuun paikallisseurakunnilta keskusrekisterien ja kirkkohallituksen kannettavaksi.

Tampereen hiippakunnassa 12 seurakuntaa ei vielä kuulu mihinkään aluekeskusrekisteriin. Tampereen seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto lähetti joulukuussa 2020 niille pyynnön liittyä Tampereen aluekeskusrekisteriin vuoden 2022 alusta lukien. Kutsutuista Sastamala on ehtinyt tehdä liittymispäätöksen.

– Jos kaikki vastaavat myönteisesti, Tampereen aluekeskusrekisteriin kuuluu lopulta 40 seurakuntaa, joista useimmat kuuluvat Tampereen hiippakuntaan. Tampereen ruotsalainen seurakunta kuuluu Porvoon hiippakuntaan ja Jämsän seurakunta puolestaan Lapuan hiippakuntaan.

Teksti: Asta Kettunen, Janne Aejmelaeus

Aiheesta voi lukea laajemman jutun Silta-lehden sivuilla.

Aluekeskusrekisterin yhteystiedot

Sukuselvitys- ja virkatodistusasiat:
p. 03 2190 700 (arkisin klo 9–15)
keskusrekisteri.tampere@evl.fi

Kaste- ja avioliittoasiat, kirkkoon liittyminen, kirkosta eroaminen:
p. 03 2190 222 (arkisin klo 9–15)
rekisteroinnit.tampere@evl.fi

Aluekeskusrekisterin sivut