Uutiset 2021

9.6.2021 10.10

Tampereen seurakunnat sai sateenkaariyhteyshenkilöitä

Sateenkaariyhteyshenkilöt ovat turvallisia keskustelukumppaneita niin omaa identiteettiään ja olemistaan pohtivalle ihmiselle kuin hänen läheisilleenkin. Lauantaina 12. kesäkuuta sateenkaarimessua vietetään osana Etä-Manse Pride -viikkoa Zoomin välityksellä kello 18.

Kolme hymyilevää ihmistä seisoo alttarin edessä rivissä niin, että kyynerpäät koskettavat toisiaan.
Olli Hallikainen (vas.), Riku Karppinen ja Leena Lampela iloitsevat siitä, että Tampereen seurakunnissa on ollut sateenkaari-yhteisö jo kymmenen vuotta. Suuri edistysaskel tänä vuonna on yhteyshenkilöverkoston

– Yhteyshenkilöiden kanssa voi turvallisesti keskustella peloista ja vaikeistakin asioista. Myös kuka tahansa kaupunkilainen voi keskustella yhteyshenkilön kanssa omista asenteistaan seksuaalivähemmistöjä kohtaan, kertoo diakonian ja yhteiskuntavastuun pastori Teemu Salminen Tampereen seurakunnista.

Idea yhteyshenkilöiden nimeämisestä on syntynyt Sateenkaariyhdistys Malkuksen Taakasta voimavaraksi -hankkeessa, joka on tehnyt yhteistyötä Tampereen ja Espoon seurakuntayhtymien kanssa.

Malkuksen sihteeri Riku Karppinen kertoo, että yhteyshenkilöverkoston rakentaminen on yhdistyksen ja hankkeen näkökulmasta ollut viime aikojen merkittävimpiä edistysaskeleita.

– Yhdistys myös hakee uutta hankerahoitusta, jonka avulla se toivoo voivansa olla edistämässä sateenkaariyhteyshenkilöasiaa tulevinakin vuosina.

– Pyrimme siihen, että tulevaisuudessa voimme olla tukemassa seurakuntia myös yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmien laatimisessa.

Valtakunnallisen yhdistyksen tarkoituksena on edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten henkistä ja hengellistä hyvinvointia.

Sateenkaarimessu on turvasatama

Kolme ihmistä seisoo kiron käytävällä nojaten kirkon penkkeihin. Kaikki katsovat ylöspäin ja nainen kohottaa kättään ylös.
Sateenkaarimessusta monet ovat löytäneet tiensä kirkon yhteyteen tietävät Olli Hallikainen, Riku Karppinen ja Leena Lampela. Kuva Hannu Jukola
Seksuaalivähemmistöillä ja heidän läheisillään on oma yhteisö Tampereen seurakunnissa. Sateenkaarimessu juhli kymmenvuotista taivaltaan viime vuonna ja on vakiinnuttanut toimintansa osana Tuomiokirkkoseurakuntaa.

Monet ihmiset ovat messusta löytäneet tiensä kirkon yhteyteen.
– Sen ansiosta seurakuntaan voi tulla turvallisesti ilman pelkoa ulossulkemisesta ja oman sukupuoli- tai muun identiteetin kyseenalaistamisesta. Näin kynnys osallistua seurakunnan toimintaan on madaltunut sekä yhdenvertaisuus ja saavutettavuus parantuneet, sanooTuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra, tuomiorovasti Olli Hallikainen.

– Olen hyvin iloinen, että sateenkaaritoiminnan kautta monet seurakuntalaiset ovat löytäneet paikan rukoilla, tavata toisiaan ja jakaa elämän iloja ja kipuja, hän lisää.

Malkuksen varapuheenjohtajan Leena Lampelan mukaan viime vuosikymmenen aikana Tampereella on tapahtunut paljon hyvää sateenkaarevassa hengellisyydessä.
– Uutta aikaa ovat edustaneet esimerkiksi Zoomin kautta toteutetut messut. Niistä syntyi idea, että myös tulevaisuudessa haluaisimme jakaa Tampereen sateenkaarimessun koko Suomen iloksi.

Lampelan mukaan sateenkaarimessu on turvasatama, jota tarvitaan, kun muissakin messuissa aletaan toteuttaa turvallisen tilan periaatetta.
– Tieto siitä, että kukaan ei kyseenalaista omaa oikeutusta olla kristittynä sateenkaari-ihmisenä messussa, on todella tärkeä.

Etä-Sateenkaarimessu 12. kesäkuuta kello 18 Vanhassa kirkossa Zoomin välityksellä. Messu toteutetaan yhdessä Pirkanmaan Setan Malkus-ryhmäläisten kanssa. Messu on osa Etä-Manse Pride -viikkoa.  Tästä linkistä pääset mukaan.

Kirsi Airikka