Uutiset 2021

1.10.2021 9.44

Tampereen seurakuntien yhteisöruokailut käynnistyvät

Tampereen seurakuntien tiloissa voi ensi viikosta alkaen taas syödä kotiruokaa yhdessä muiden kanssa. Vaihtoehtona on myös noutaa take away -annos kotiin vietäväksi. Tarjolla on aamiaisia, lounaita ja päivällisiä, ja osa aterioista valmistetaan kokonaan ylijäämäruuasta. Osa aterioista on maksuttomia, ja osasta peritään 2–4 euron maksu.

yhteisoruokailu_netti2

- Kokoavan toiminnan ja yhteisöruokailujen alkamista on odotettu. Korona-aikana ihmisiin oltiin pääsääntöisesti yhteydessä etäämmältä - puhelimella, sähköpostilla tai sovitusti ajanvarauksella. Yhteisöruokailujen taukoa paikattiin ohjaamalla ruoka-avun tarpeessa olevia ruokapysäkeille, Nekalan Puotiin ja take away -annosmyyntiin lähikirkolla.

- Diakoniatyö jakoi myös ruokapankilta ja paikalliselta K-kauppiaalta saatua lahjoitusruokaa lähikirkkojen pakastinvarannoista, diakoni Antti Kulmala Harjun seurakunnista kertoo.

Yhteisöruokailuissa ei ole kyse vain syömisestä. Ruokailut kokoavat ihmisiä myös rupattelemaan ja viettämään aikaa yhdessä.

- Tavoitamme ruokailuilla ihmisiä, joilla ei välttämättä ole liiaksi aktiviteetteja viikonpäivilleen. Kun viettää paljon aikaa yksin kotona, seinät voivat joskus kuin ahdistaa alleen. Tuollaisissa tilanteissa ruokailuun saapuminen voi olla hyvinkin virkistävää. Jo pelkän puheensorinan kuuleminen voi osaltaan helpottaa oloa, Kulmala mainitsee.

Tampereen seurakuntien yhteisöruokailut