Uutiset 2021

16.9.2021 11.32

Toiminta käynnistyy ja tilarajoituksia lievennetään

Tampereen seurakuntien toimintaa avataan, kun Pirkanmaan kokoontumisrajoitukset poistuivat 12. syyskuuta. Myös seurakuntien tilojen henkilömäärää on syyskuussa nostettu, ja nyt kaikkiin tiloihin otetaan puolet maksimihenkilömäärästä. Myös köydet poistetaan penkkien väleistä kirkoissa.

Joukko naisia kävelee ulkona.
Mummon Kammarin kävelylenkit ovat tällä tietoa yhä ohjelmassa. Matkaan lähdetään Mummon Kammarin edestä tiistaisin kello 10. Kierros kestää pari tuntia, ja vetäjinä toimivat vapaaehtoiset. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita. Kuva Juha-Pekka Aaltonen
Väljyydestä huolehtimista pidetään Tampereen seurakuntien korona-ajan valmiusryhmässä yhtenä keinona, rokotusten lisäksi, koronavirustartuntojen leviämisen estämisessä. Tilojen täyttöaste on nyt 50 prosenttia normaaliaikaan verrattuna, sanoo valmiusryhmän sihteeri Seppo Janhonen.

- Myös käsihygieniasta huolehtiminen on tärkeää. Kaikissa seurakuntien tiloissa on käsidesiä saatavilla, kertoo Janhonen.

Viikkotoiminta, jumalanpalvelukset, leirit ja monet eri tilaisuudet voidaan kuitenkin osin toteuttaa, vaikka tilakohtaisia henkilörajoituksia on edelleen käytössä.

Nyt messujen jälkeen voi jälleen nauttia kirkkokahveista ja kuorotoiminta voidaan käynnistää normaaleissa harjoitustiloissa. Myös muun muassa yhteisöruokailut sisätiloissa voidaan jälleen aloittaa, ja leirit toteuttaa väljemmin.

Toiminnassa on kuitenkin edelleen kiinnitettävä huomiota tilojen väljyyteen sekä hygieniaan ja lähikontakteissa on maskisuositus.

Seurakuntien toiminta ja tilaisuudet pyritään järjestämään suunnitellusti, mutta joihinkin tapahtumiin voi edelleen tulla muutoksia. Tarkista tapahtumien tilanne tapahtumakalenterista. Osa tilaisuuksia myös striimataan seurakuntin somekanaville.

Seurakuntalaisia kuitenkin muistutetaan, että sairaana ja nuhaisena ei saa tulla tilaisuuksiin ja myös väljyys ja hygieniaohjeet on muistettava.

Tampereen seurakunnat noudattaa koronaturvallisuutta koskevia viranomaisten määräyksiä ja ohjeita, ja uusia ohjeistuksia päivitetään tarpeen mukaan.