Uutiset 2021

8.10.2021 10.09

Tuomiokirkon urut restauroinut Heikki Autio saa Riutun säätiön palkinnon

Tampereen tuomiokirkon urut peruskorjannut Heikki Autio saa Auno ja Mauri Riutun säätiön 5000 euron kädentaitajapalkinnon. Palkinto luovutetaan Autiolle hyväntekeväisyyskonsertin yhteydessä Tuomiokirkossa.

Mies nojaa parvenkaiteeseen ja katselee urkuja.
Urkurakentamo Veikko Virtasen toimitusjohtaja Heikki Autio toteutti Tampereen tuomiokirkon urkujen mittavan remontin. Kuva: Hannu Jukola
Urkukonsertti Osaavat kädet, auttavat kädet järjestetään Tuomiokirkossa keskiviikkona 13. lokakuuta. Kello 19 alkavan konsertin aluksi Heikki Autio kertoo urkujen peruskorjauksesta.

Konsertissa urkuja soittaa Esa Toivola, ja ohjelmistossa kuullaan mm. Naji Hakimin Norjalainen sarja ja osia Sigfrid Karg-Elertin sarjasta Katedraalin ikkunoita.

Hyväntekeväisyyskonsertin ohjelmatuotto käytetään Tampereen seurakuntien Ruokapankin hyväksi.

Säätiö palkitsee mestariluokan taitajia

Riutun säätiön jakama palkinto myönnetään ansioituneelle oman alansa mestariluokan taitajalle.

Riutun säätiön asiamiehen, Risto Kangasniemen mukaan säätiön hallitus päätti myöntää palkinnon urkujenrakentaja Heikki Autiolle ansiona hänen pitkästä ja esimerkillisestä urastaan.

– Erityisesti päätöksessä on ollut merkittävänä tänä vuonna valmistunut Tuomiokirkon urkujen suurremontti, joka on toteutettu tarkasti urkujen eri osien alkuperäistä rakennetta, tekniikkaa ja kaunista muotokieltä arvostaen ja noudattaen, kertoo Kangasniemi Silta-lehdessä (6.10.2021).

Tampereen tuomiokirkon urkujen restaurointi toteutettiin kuluvan vuoden keväällä. Kunnostusta oli valmisteltu Tampereen tuomiokirkkoseurakunnassa useita vuosia.

Auno ja Mauri Riutun säätiö on jakanut kädentaitajapalkintoa vuodesta 1990 lähtien. Säätiö on perustettu vuonna 1985.

Osaavat kädet, auttavat kädet -konsertti. Urkuri Esa Toivola. 13.10.2021 kello 19. Vapaa pääsy. Ohjelma 10 euroa Tampereen seurakuntien Ruokapankin hyväksi. Konsertin järjestää Auno ja Mauri Riutun säätiö sekä Tampereen tuomiokirkkoseurakunta.

Silta-lehden juttu Tuomiokirkon urkujen peruskorjauksesta.