Uutiset 2021

29.11.2021 9.56

Vähävaraisille järjestetään itsenäisyysjuhla Tammelantorilla

Vähävaraisille tamperelaisille järjestetään oma itsenäisyysjuhla Tammelantorilla itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta kello 13 alkaen.

Elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen (oik) yhdessä työntekijoiden kanssa Ruokapankin lastaustilassa Nekalassa. Työntekijät vas. Henri Härmälä, Grigori Razumovski ja Marko Järvinen.
Tampereen seurakuntien Ruokapankki on Tammelantorin itsenäisyysjuhlan järjestäjä yhdessä SPR:n Tampereen osaston kanssa. Kuvassa oikealla elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen. Kuva: Hannu Jukola
Tarjolla on hernekeittoa, ja tapahtumasta saa mukaansa kotiin vietäväksi myös ruokakassin.

Tilaisuuden järjestävät Suomen Punaisen Ristin Tampereen osasto ja Tampereen seurakuntien Ruokapankki.

Hernekeittoa ja ruokakasseja on varattu noin 400 hengelle. Tapahtuma on tarkoitettu itsensä vähävaraiseksi kokeville ihmisille.

Itsenäisyysjuhla alkaa kello 13 Tampereen seurakuntien yhtymäjohtajan Tapani Rantalan tervetuliaispuheella. Tämän jälkeen esiintyy Teiskon mieslaulajat.

Tapahtumapaikalla on mukana seurakuntien diakonian ja yhteiskuntavastuun henkilöitä ja Liki-hankkeen ihmisiä, sekä Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoisia kohtaamassa ihmisiä.

–Tapahtuman terveysturvallisuus huomioidaan ohjeistamalla ihmisiä turvaväleistä ja suosittelemalla maskien käyttöä. Lisäksi ruoan jakopisteessä tarjotaan kaikille käsidesiä. Jaamme tapahtumassa myös kasvomaskeja, kertoo SPR:n Tampereen osaston toiminnanjohtaja Marjo Majlund.

Itsenäisyysjuhlaa suunniteltiin jo vuodelle 2020, mutta tapahtuma jouduttiin perumaan silloisten tiukkojen pandemiarajoitusten vuoksi aivan viime hetkillä.

Ruoka-apua tarvitaan yhä

Pandemian aikana avun tarve on valtavasti kasvanut, ja ruoka-apua antavissa organisaatioissa vähävaraisten ihmisten tilanne on suuri huolenaihe. Vaikka ruoka-avun tarve Tampereella on hieman tasaantunut pahimmasta vaiheesta vuonna 2020, ei avun tarvitsijoiden määrä ole oleellisesti vähentynyt.

–Ennen pandemiaa Tampereen ruoka-apuverkosto jakoi noin 5 500 – 6 000 ruokakassia kuukaudessa, viime vuonna pahimmassa vaiheessa jaoimme noin 10 000 ruokakassia kuukaudessa. Nyt syksyllä olemme jakaneet noin 8 000 kassia kuukaudessa, kertoo Tampereen seurakuntien elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen.

Tammi-lokakuun aikana tänä vuonna ruoka-apuverkosto on jakanut yhteensä 122 000 eri suuruista ruoka-avustusta Tampereella.

Itsenäisyysjuhlan ohjelma 6.12.2021:

klo 13–13.10 Tervetuliaispuhe (Tampereen ev.lut. seurakuntien yhtymäjohtaja Tapani Rantala)
klo 13.10 Teiskon mieslaulajat
klo 13.15– Soppatykkiruokailu
klo 13.30– Ruokakassijako

Tapahtumassa tarjottavan hernekeiton lahjoittaa ja valmistaa Pirkanmaan Tapahtumagrilli. Veljekset Mattila Oy lahjoittaa lihat keittoon.