Uutiset 2021

2.6.2021 12.11

Vanha kirkko saa oman nimikko-oluen

Pyynikin Brewing Company ja Tampereen Tuomiokirkkoseurakunta ovat solmineet yhteistyösopimuksen. Panimo valmistaa Keskustorilla jo vuonna 1825 käyttöön otetulle Vanhalle kirkolle oman nimikko-oluen.

Pyynikin Panimon perustaja Tuomas Pere tehtaassa.
Pyynikin Brewing Companyn perustaja Tuomas Pere kertoo, että tulevaan olueeseen saadaan talletettua koko Vanhan kirkon historia. Kuva: Pyynikin Brewing Company

- On mahtavaa olla mukana tässä ainutlaatuisessa projektissa. Vanha Kirkko on keskeiseltä paikaltaan nähnyt pitkän palan Tampereen historiaa. Jokainen kirkossa käynyt ihminen ja tapahtuma on jättänyt sinne jäljen. Keräämme tämän ”kirkon muistin” villihiivan muodossa talteen ja käytämme siitä oluen, jossa on mukana koko Vanhan kirkon historia, kertoo Pyynikin Brewing Companyn perustaja Tuomas Pere.

- Villihiivan keräysprosessi on upea tapa kertoa tarinaa ihmisistä. Rakennus ja siellä käyneet ihmiset, jotka ovat laulaneet, rukoilleet tai huokaisseet, ovat salaperäisellä tavalla muokanneet hiivan olemusta. Voimme ajatella, että jokainen ihminen joka on käynyt kirkossa 200 vuoden aikana, on osa tätä projektia, Vanhan kirkon pappi Olli Viljakainen jatkaa.

Vaalean, belgialaistyyppisen vehnäoluen olisi tarkoitus olla myynnissä vuoden päästä kesällä. Hankkeen yksi tavoite on hyväntekeväisyys. Osa oluen myyntituotosta käytetään Tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyöhön Vanhalla kirkolla. Olutta myydään ainakin Keskustorin ravintoloissa, muun muassa Teatteriravintola Kivessä ja G Livelabissa.

Kirkkojen ohella panimot ovat ennen olleet tärkeitä toimijoita yhteisöille. Pyynikin Brewing Company on aloittanut tämän perinteen uudestaan. Se on tukenut muun muassa Pirkanmaan saattohoitokotia sekä kulttuuri-alan tapahtumia.