Uutiset 2021

25.8.2021 11.37

Vanhan kirkon Walk in -terapia tarjoaa nuorille tukea mielen hyvinvointiin

Mielen hyvinvoinnin kanssa kamppailevat nuoret saavat apua ongelmiinsa Vanhasta kirkosta maanantaisin kello 10–17. Tampereen seurakuntien, Kirkkohallituksen ja YAD ry:n yhteinen pilottikokeilu alkaa maanantaina 6.9. ja se on tarkoitettu 16–30 -vuotiaille nuorille aikuisille.

Tampereen keskustorin Vanha kirkko.

Matalankynnyksen Walk in terapia on ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa, jossa asiakas voi kävellä paikalle ilman ajanvarausta. Palvelu on ilmaista ja anonyymiä, sillä omaa nimeäkään ei ole välttämätöntä kertoa, sanoo Tampereen seurakuntien erityisnuorisotyön koordinaattori Tuomas Perkiö:

– Riittää, että saapuu paikalle. Pyydämme asiakkaita täyttämään pienen lomakkeen, jossa kysytään, mistä meidän olisi tänään hyvä puhua. Emme rajaa aihetta, vaan asiakas päättää mistä puhumme.

Ajatus Walk in -terapiasta syntyi, kun Perkiö kuuli, että vastaavaa toimintaa on tehty hyvin tuloksin muun muassa Kanadassa. Idea sai lisää tuulta purjeisiin, kun Perkiö jutteli aiheesta tapaamisessa YAD ry:n työntekijöiden kanssa. Molemmilla organisaatioilla oli yhteinen huoli nuorten mielen hyvinvoinnista ja halu auttaa.

– Nuoret ovat erityisesti korona-aikana olleet väliinputoajia. On yksinäisyyttä, ahdistusta ja myös päihteisiin liittyviä haasteita. Usein ongelmat ovat monisyisiä ja kynnys avun hakemiseen korkea. Kaikilla ei suinkaan ole työterveyden tai oppilasterveydenhuollon palveluita käytettävinään, Perkiö muistuttaa.

Palvelua tarjoavat terapeutit ovat ratkaisukeskeisiä lyhytterapeutteja, jotka työskentelevät joko Tampereen seurakunnilla tai YAD ry:ssä. Walk in -terapia on pilottikokeilu, jonka tuloksia arvioidaan loppukeväästä 2022. Mikäli palvelulle on tarvetta, sitä voidaan mahdollisesti laajentaa myös muihin kaupunginosiin.