Uutiset 2021

6.9.2021 15.30

Vapaaehtoistoimintaa esitellään keskustan kirkoissa tällä viikolla

Köynnöksenkantajien teemaviikko nostaa esiin vapaaehtoisten toimintaa. Viikolla voi tutustua vapaaehtoistyöhön, jutella vapaaehtoisen ja seurakuntien työntekijöiden kanssa sekä halutessaan ilmoittautua mukaan vapaaehtoistoimintaan.

Köynnöksenkantajat -freskon poika poimii ruusua.
Osa Tuomiokirkon Köynnöksenkantajat -freskosta. Kuva Hannu Jukola
Nimensä viikko on saanut Tuomiokirkon Köynnöksenkantajat -freskosta. Freskossa kukin köynnöksenkantaja kantaa Elämän köynnöstä omalla tavallaan.

– Kukaan ei saisi kannettua köynnöstä yksin, vaan kaikkia tarvitaan. Toisen askel on reippaampi, toisen kohdalla köynnös painaa enemmän, mutta yhteistyöllä kaikki pysyvät mukana ja jokaisella on oma paikkansa mukana muiden kanssa, pastori Riikka Sydänmaa Tuomiokirkkoseurakunnasta muistuttaa.

Monenlaisia osaajia tarvitaan

Seurakuntien vapaaehtoisia ovat esimerkiksi isoset leireillä, päivystäjät kirkossa, messuavustajat, aluefoorumeiden jäsenet, ryhmien vetäjät, yhteisöruokailujen väki, kirkkokaverit ja kuorolaiset.

–  Nopeasti huomaa, että ilman vapaaehtoisia kirkossa ei paljoa elämää olisi. Köynnöksenkantajien viikolla haluamme pitää esillä sitä, että tarvitsemme toisiamme, hän sanoo.

Köynnöksenkantajien viikon ohjelma

Nainen ja mies valmistamassa ruokaa ja siirtämässä sitä isosta vuoasta tarjoiluastiaan.
Yksi vapaaehtoisten toimintapaikoista on kulttuurien kohtaamispaikka Marhaban Kalevan kirkon seurakuntatiloissa. Laali ja Jamal kokkasivat Marhabanin joulujuhlassa. Kuva Hannu Jukola
Keskiviikkona 8.9. Tuomiorovasti Olli Hallikainen kertoo Tuomiokirkossa kello 18 kirkon taiteesta, ja  kulttuurien kohtaamispaikaan Marhabaniin Kalevan kirkossa voi tutustua kello 13-16 .

Torstaina 9.9. Kalevan kirkossa on ovet auki  kello14-16 . Tarjolla tekemistä ja ihan vain olemista kaikenikäisille. Aleksanterin kirkossa esitellään vapaaehtoistoimintaa kello 13-17, jonka jälkeen on viikkomessu kello 17.

Perjantaina 10.9.  voi tutustua Vanhan kirkon toimintaa kello 16 – 18.  Kirkossa infoa vapaaehtoistoiminnasta sekä mahdollisuus tulla toimintaan mukaan. Esa Toivola soittaa urkuvartit  klo 16.30 ja 17.

Viikon aloitti sunnuntain 5.9. Aleksanteri-päivä ja viikko päätty sunnuntaina 12.9.  Kalevan kirkon messuun kello 10.
Messun jälkeen on tarjolla maksutonta noutoruokaa ulkona kirkon pääoven edessä.

Vapaaehtoisuus on myös unelmointia ja ideointia

Vapaaehtoisuus on Sydänmaan mukaan asioiden tekemistä mahdollisiksi, mielekkäiksi ja merkittäviksi.
– Meillä on sekä sellaista vapaaehtoisuutta, joka on spontaania, hetkessä syntyvää ja hetken kestävää, että sellaista, johon koulutetaan ja johon sitoudutaan.  Vapaaehtoisemme mahdollistavat sen, että niin moni on tullut ja tulee kuunnelluksi ja kohdatuksi – ja ilahdutetuksi. Moni juttu on saanut alkunsa ja toteutuu kiitos vapaaehtoisten, Sydänmaa mainitsee.

– Esimerkiksi kun vein vapaaehtoisen kutomat sukat kastelahjaksi seurakuntamme uudelle jäsenelle, ja voi, miten perhe ilahtui, kun joku on halunnut antaa aikaansa, jotta vauvalla olisi lämpimät varpaat.

– Monenlaisia osaajia tarvitaan erilaisiin tilanteisiin. Vapaaehtoisuus on myös unelmointia ja ideointia, sen havainnointia, mitä voisi olla.

Viikon ohjelma kokonaisuudessaan

Lisätietoja vapaaehtoistoiminnasta Tampereella sivulla Vapaaehtoistyö.fi