Uutiset 2021

29.7.2021 15.31

Viinikan kirkon kellotornissa soi trumpetti joka ilta viikon ajan

Viinikan kirkon kellotornista kajahtaa jo perinteeksi tullut Viinikan iltasoitto maanantaina 2. elokuuta. Viinikan iltasoitossa trumpetisti soittaa tunnetun virren Jumala ompi linnamme kello 20 kahteen eri ilmansuuntaan joka ilta viikon ajan.

Mies seisoo selin ja soittaa trumpettia, joka on sivusuunnassa oikella. Taustalla kaupunkimaisesma, jossa on lähinnä rintamamiestaloja.
Frans Kujanpää on yksi muusikoista, jotka soittavat iltasoiton trumpetilla Viinikan kirkon kellotornista. Kuva: Martti Syrjäniemi
Soiton kuulee parhaiten kirkon etupihalta, jalkakäytävän tuntumasta, mutta trumpetin ääni kuuluu toki koko Viinikan puisto-kaupunginosaan ja tyynenä kesäiltana hyvinkin kauas, jopa kilometrien päähän.

Viinikan iltasoitossa on viikon aikana soittamassa kolme trumpetistia: Lotte Nyberg, Eero Ruhanen ja Frans Kujanpää.

Iltasoiton jälkeen Viinikan kirkossa on lyhyt hartaus, joka päättyy yhteiseen iltavirteen.
Nainen seisoo selin ja soittaa trumpettia, joka on sivusuunnassa oikella. Taustalla kaupunkimaisesma, jossa on lähinnä rintamamiestaloja.
Lotta Nyberg on ollut soittamassa iltasoitoa trumpetilla Viinikan kirkon kellotornista aiemminakin vuosina. Kuva: Martti Syrjäniemi
Tänä vuonna  tapahtumaa vietetään viidettä kertaa. Viinikan iltasoitto on saavuttanut hiljalleen suuren suosion. Siitä on muodostunut vuosittainen perinne, joka antaa musiikillisen leiman kauniin Viinikan kirkkopuiston ympäristöön ja loppukesän kauniille illoille.

Tänä vuonna Viinikan iltasoitto kajahtaa joka ilta elokuun ensimmäisellä viikolla eli 2.-8. elokuuta.