Uutiset 2021

7.10.2021 20.21

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti esittää Ilkon tonttien myyntiä

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 7. lokakuuta 2021 esittää Tampereen seurakuntien yhteiselle kirkkovaltuustolle tonttien myymistä hyväksyttyjen tarjouksien tehneille. Yhteinen kirkkovaltuusto kokoontuu 11. marraskuuta 2021.

Tampereen seurakuntayhtymä on tehnyt alustavat myyntisopimukset Ilkon alueella sijaitsevasta neljästä Kangasalan kaupungin kaavoittamasta omakotitalotontista.  Tonttien myynti on herättänyt runsaasti keskustelua, ja seurakuntayhtymään on vedottu, että se jättäisi tontit myymättä ja rakentamatta niiden merkittävien luontoarvojen takia.

Yhteinen kirkkoneuvosto totesi, että seurakuntayhtymä pitää luontoarvojen vaalimista Ilkon alueella tärkeänä. Kangasalan kaupungin kaavoituksen mukaisesti alueella tulee säilymään runsaasti rakentamatonta luontoa.

Seurakuntayhtymä on kritiikissä esitettyjen näkökohtien mukaisesti neuvotellut tontin ostajien kanssa ja varmistunut siitä, että ostajat ymmärtävät alueen luontoarvot ja vaalivat niitä myös tonteillaan. Rakennusten sijainnit tonteilla on määritelty luontoarvoja silmällä pitäen.

Seurakuntayhtymä on käynyt neuvotteluja ja keskusteluja Kangasalan kaupungin ja tontinostajien kanssa. Yhteinen kirkkoneuvosto totesi, että vaikka vastuu kaavoituksesta ja rakentamisen valvonnasta kuuluu kaupungille, seurakuntayhtymä haluaa osaltaan toimia aktiivisesti, jotta tonteilla tapahtuva rakentaminen toteutuu hallitusti ja luontoarvot säilyttäen.

Ilkon kurssikeskuksen alueella on käynnissä kaavoitusprosessi, jonka yhteydessä on edelleen huolehdittava luontoarvojen säilymisestä. Alueen virkistyskäyttö on myös jatkossa oltava mahdollista. Seurakuntayhtymän tavoitteena on, että myös luontopolut tulevat säilymään ja muodostuva kaava mahdollistaa niille pääsyn.