Uutiset 2021

3.2.2021 10.50

Yhteisvastuukeräys toteutuu poikkeusoloissakin

Koronaepidemia aiheuttaa tänä vuonna haasteita Yhteisvastuukeräykselle, kun perinteisiä kampanjatapahtumia ei toistaiseksi voi järjestää seurakunnissa.

Kongolais-nainen seisoo pihalla kylässään. Hänellä on päässään huivi ja yllä kirjava mekko.

– Tampereen seurakuntien valmiusryhmä kuitenkin kannustaa kaupunkilaisia osallistumaan keräykseen. Vastuun kantaminen lähimmäisistä on nyt tärkeämpää kuin koskaan, kannustaa Tampereen seurakuntien viestintäjohtaja Sami Kallioinen.

Lahjoituksen voi tehdä esimerkiksi verkkopankissa tai Mobilepayn avulla. Ohjeet löytyvät oman seurakunnan verkkosivuilta. Keräystä voi myös tukea ostamalla ruoka-annoksia sekä Lounasmusiikki-konserttien kautta.

Poikkeusjärjestelyt koskevat myös lipaskeräyksiä.

– Kerääminen voi kuitenkin toteutua sisällä ja ulkona niin, että lipas on esimerkiksi pöydällä. Keräyksiä järjestetään muun muassa kauppakeskuksissa, kertoo Kallioinen.

Yhteisvastuukeräys alkaa 7. helmikuuta. Tämän vuoden keräystuotolla autetaan taloudellisissa vaikeuksissa olevia ikäihmisiä niin Suomessa kuin kehittyvien maiden kriisialueilla.

Eri syistä johtuva köyhyys koettelee vanhusväestöä Suomessa ja maailmalla. Vähävaraiset vanhukset ovat usein tilanteessa, jossa vaikeudet kasaantuvat. Köyhyys aiheuttaa helposti terveydellisiä ongelmia, sosiaalista eristäytymistä, yksinäisyyttä ja digisyrjäytymistä.

Suomessa vanhusten köyhyys näyttäytyy eri tavoin eri puolilla maata. Noin 40 prosenttia eläkeläisistämme saa eläkettä alle 1 250 euroa kuukaudessa. Karua on, että suurin yksittäinen seurakuntien ruoka-avun asiakasryhmä ovat vähävaraiset vanhukset.

Katastrofialueilla suuri hätä

Yhteisvastuukeräys tukee avun tarpeessa olevia myös maailmalla. Tuotosta 60 prosenttia ohjataan kehittyviin maihin Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.

Maailman katastrofialueilla keräyksen tuotolla tuetaan arvokkaan vanhuuden mahdollistamista auttamalla katastrofien, konfliktien ja luonnonmullistusten aiheuttamissa hätätilanteissa hauraimpia yhteisöjä, vanhuksia ja perheitä.

Esimerkkikohdemaa on Uganda, mutta apua ohjataan kulloisenkin tarpeen mukaan yli kymmeneen maahan.

Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö, ja tämän vuoden keräyksen esimies on Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo.

Teksti: Kirsi Airikka

Yhteisvastuukeräys Tampereella