Uutiset 2022

23.11.2022 17.31

100 vuotta, 10 000 nimeä – taiteilija Maija Kovarin veistos julkistetaan Aleksanterin kirkossa 27.11.

Tampereen Aleksanterin kirkkoon tilattu kastepuu on valmis ja teos julkistetaan 1. adventtisunnuntaina 27.11. klo 10 jumalanpalveluksen yhteydessä.

Taiteilija Maija Kovari ja hänen valmis teoksensa "Puu, joka suojaa".
Aleksanterin kirkkoon tilattu kastepuu on valmis ja teos julkistetaan 1. adventtisunnuntaina 27.11. klo 10 jumalanpalveluksen yhteydessä. Kuva: Elisa Niittylä

Kastepuu on veistoksellinen, symbolinen puu, joka palvelee seurakuntalaisia kastetilaisuuksissa. Kastettujen nimet liitetään puuhun lehtinä, joista tulee pysyvä osa teosta. Teoksen on suunnitellut ja toteuttanut tamperelainen kuvanveistäjä Maija Kovari.

Kastepuita löytyy monista suomalaisista kirkoista. Tavallista on, että ne valmistetaan esimerkiksi vanerista ja lehdet ovat kartonkia. Vuoden lopussa lehdet kerätään pois ja lähetetään kastettujen perheille.

– Tampereella kirkko halusi tehdä toisin. Kastepuusta tehtiin pysyvä osa yli 140-vuotiaan kirkon arkkitehtuuria ja siihen kasteen yhteydessä liitetyt nimet jäävät pysyvästi paikoilleen.

– Teos tulee kasvamaan seuraavan sadan vuoden ajan. Aika-arvio perustuu lehdille tehtyjen paikkojen määrään, joita on yhteensä 10 000. Jokaista paikkaa varten on nyt jo valmiiksi leikattu messingistä lehti, johon kastetun nimi kirjoitetaan.

Tampereen seurakunnat järjesti kastepuusta kutsukilpailun vuonna 2020, jonka Kovari voitti ehdotuksellaan Puu, joka suojaa. Teoksen visuaalisena inspiraationa toimii puun suojasta taivaalle katsovan ihmisen näkökulma. Puun lehvästö siivilöi ja heijastaa valoa.

Teoksen tausta-ajatus on, että usko, mitä se kunkin henkilökohtaisesta viitekehyksestä tarkoittaakin, on jotakin, mikä tuo ihmiselle turvaa.

www.kovari.fi