Uutiset 2022

21.11.2022 0.45

Kaikkien kirkko -ryhmä nousi voittajaksi seurakuntavaaleissa Tampereella

Voimasuhteet kääntyivät seurakuntavaaleissa Tampereella. Kaikkien kirkko -ryhmä sai eniten paikkoja Tampereen ev.lut. seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon, kaikkiaan 15 paikkaa. Toiseksi suurin ryhmä valtuustossa on Yhdistynyt seurakuntaväki, joka sai 13 paikkaa. Kokoomus ja sitoutumattomat sai 12 paikkaa.

Äänestäjiä paikalla Pispalan kirkolla.
Ensimmäisinä Pispalan kirkon äänestyspaikalle sunnuntaina 20.11. ehtivät Vesa Vares (kuvassa vas.) ja Teuvo Riuttaskorpi (toinen vas.). Vaalitoimitsijana Outi Viitasalo.
Kirkkodemarit ja sitoutumattomat sai valtuustoon 6 paikkaa, Elävä kirkko -ryhmä 2 paikkaa ja Vasemmisto yhden paikan.

M uutos neljän vuoden taikaiseen on selvä, sillä vuoden 2018 vaaleissa Yhdistynyt seurakuntaväki sai vaaleissa 17 paikkaa, Kokoomus ja sitoutumattomat -ryhmä 11 paikkaa ja Kaikkien kirkko -ryhmä 9 paikkaa.

Yksi Kaikkien kirkko -yhdistyksen kärkiteemoista vaaleissa oli tasa-arvoinen vihkiminen. Yhdistyksen kaikki ehdokkaat ovat sitoutuneet kannattamaan samaa sukupuolta olevien parien kirkollista vihkimistä.

Myös seurakuntaneuvostoissa Tampereella Kaikkien kirkko sai eniten paikkoja, yhteensä 20 paikkaa.

Laura Karhola uusi äänikuningatar

Kaikkien kirkko -ryhmän menestys näkyi myös siinä, että seurakuntavaaleissa nousi esiin uusi äänikuningatar. Eniten ääniä sai Kaikkien kirkko -yhdistyksen Laura Karhola Tuomiokirkkoseurakunnasta. Karhola valittiin valtuustoon 236 äänellä.

Edellisten vaalien äänikuningatar, Elävä kirkko -yhdistyksen Sari Tanus Messukylästä sai vaaleissa toiseksi eniten ääniä ja uusi valtuustopaikkansa 229 äänellä.

Valtuuston jäsenistä kaksi kolmasosaa on naisia, valituksi tuli 34 naista, 17 miestä.

Noin puolet sekä kirkkovaltuustoon että seurakuntaneuvostoihin valituista olivat uusia ehdokkaita seurakuntavaaleissa. Alle 30-vuotiaista valituiksi tuli kahdeksan.

Seurakuntavaaleissa valittiin luottamushenkilöt seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon ja paikallisiin seurakuntaneuvostoihin.

Katso valitut ja tulokset tästä.