Uutiset 2022

15.11.2022 14.54

Kasteen voi nyt varata verkossa

Suunnitteletko lapsesi ristiäisiä? Kasteen ja papin voi nyt varata verkossa. Palvelun kautta voi tehdä kastevarauksen myös silloin, jos kastamaan tulee tuttu pappi tai muu kuin Tampereen seurakuntien pappi tai jos kaste järjestetään kotona.

Sylissä olevan lapsen päähän valutetaan vettä.
Kotona pidettävään kastetilaisuuteen tarvitaan kastemalja kastevettä varten ja pieni liina kastettavan lapsen pään kuivaamiseksi. Kuva Heli Mielonen
Sähköistä kastevarauspalvelua on voinut käyttää lokakuun alusta lähtien ja palautteet ovat olleet positiivisia, kertoo Taina Rantala Tampereen seurakuntien asiakaspalvelusta.

—      Edelleen kasteen voi varata toki myös puhelimitse tai asioimalla Seurakuntien talossa, hän jatkaa.

Palvelusta voi etsiä vapaita aikoja ja tiloja

Kastepappina toimii aina lähtökohtaisesti oman seurakunnan pappi, ja siksi heti varauksen alussa palvelussa kysytään varaajan seurakuntaa, mutta kastepaikka voi olla mikä tahansa kasteeseen sopiva tila. Seurakuntien tilat tamperelaisten kastejuhliin ovat maksuttomia.

Palvelun avulla voi katsoa juhlapäivän ajankohtaa, tutustua vapaisiin tiloihin ja tehdä esivarauksen. Tehdystä esivarauksesta tulee vahvistusviesti varaajan sähköpostiin kolmen arkipäivän sisällä. Jos kastetoimituksen lisäksi haluaa varata tilan kahvijuhlia varten, niin silloin on oltava yhteydessä asiakaspalveluun.

Kastevarauksen tekeminen verkossa edellyttää vahvaa tunnistautumista, joka tapahtuu esimerkiksi pankkitunnuksilla. Sähköisesti kastevarauksen voivat tehdä vain Tampereen seurakuntien jäsenet.

Kastekeskustelu

Nainen pitäää vauvaa sylissään ja heidän vasemmalla puolella oleva pappi valuttaa vettä vauvan päähän.
Kirkkotila tuo ristiäisiin erityistä juhlavuutta ja pyhyyden tunnelmaa. Pastori Päivi Repo kastepappina Finlaysonin kirkossa. Kuva Sanna Krook
Varauksen vahvistamisen jälkeen kastepappi ottaa yhteyttä ja sopii tapaamisen perheen kanssa. Usein papin kanssa käytävä kastekeskustelu sovitaan lähelle ristiäisten ajankohtaa.

Kastekeskustelussa sovitaan yhdessä kasteen kulusta ja sovitaan virret, laulut ja muut asiat. Keskustelussa käydään läpi ja täytetään myös kasteeseen liittyvät asiakirjat.

Kastevaraus on yksi osa Katrina Asioinnin sähköistä palvelukokonaisuutta. Se on Vitec Katrina Oy tekemä. Palveluun on Tampereella tarkoitus myöhemmin liittää myös vihkiminen ja hautaan siunaaminen. Palvelun kehittämisestä ja käyttöönotosta vastaa suunnittelija Juhani Törmänen Tampereen  seurakuntien tietohallinnosta.

— Palautteet ja kehitysideat Katrina Asiointi sähköisestä palvelusta ovat tervetulleita, Törmänen toteaa.

Virve Jylhäsalo

Lue lisää kasteesta