Uutiset 2022

22.11.2022 12.27

Seurakuntavaalien äänikuningatar Laura Karhola: ”Haluan edustaa tavallisia tamperelaisia”

– Minua motivoi ja innostaa työskentely seurakuntien luottamustoimissa, koska koen, että on tärkeää saada tavallisen tamperelaisen ääni kuuluviin, miettii Tampereen seurakuntavaalien äänikuningatar, asianajaja ja varatuomari Laura Karhola.

Henkilökuva Laura Karhola.
Laura Karhola aloittaa vuonna 2023 kolmannen kautensa seurakuntien luottamushenkilönä. Kuva Hannu Jukola, Tampereen seurakuntien arkisto.
Rikosjuristina ja lasten asioiden ajajana työskentelevä 33-vuotias Karhola oli ehdokkaana Kaikkien kirkko -ryhmässä Tuomiokirkkoseurakunnassa. Marraskuun seurakuntavaaleissa hänet äänestettiin jäseneksi Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostoon 202 äänellä ja yhteiseen kirkkovaltuustoon 236 äänellä.

Vuoden 2018 seurakuntavaaleissa Karholan äänimäärät olivat 161 ja 155.

– En oikein osaa sanoa, mistä äänimäärän lisääntyminen johtuu, koska en ehtinyt juuri tehdä vaalityötä. Totta kai omakin äänisaalis lämmittää mieltä, mutta ennen kaikkea olen todella iloinen Kaikkien kirkko -ryhmän vaalivoitosta.

Karhola aloittaa vuonna 2023 kolmannen kautensa seurakuntien luottamushenkilönä. Ensimmäisen luottamushenkilökautensa 2014–2018 hän edusti Yhdistynyttä seurakuntaväkeä Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostossa ja yhteisen kirkkovaltuuston varajäsenenä.

– Tuolloin ryhmän jakautuminen isojen kysymysten äärellä kirkastui, ja päädyimmekin muiden samanmielisten kanssa perustamaan uuden listan 2018 vaaleihin. Halusimme varmistaa, että äänestäjät tietävät, minkälaisia ihmisiä heidän äänensä hyödyttää. Näin Kaikkien kirkko -lista sai alkunsa.

Yhdenvertaisuus ja ympäristöasiat lähellä sydäntä

Luottamustoimissaan Laura Karhola haluaa edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa sekä ympäristöasioita. Myös Kaikkien kirkko -ryhmän jäsenet ovat sitoutuneet samoihin arvoihin. Kaikki ryhmän jäsenet esimerkiksi kannattavat samaa sukupuolta olevien kirkollista vihkimistä.

– Ne ovat ehdottomasti tärkeimpiä asioita. Toki myös hallinnon läpinäkyvyys ja järkevä taloudenpito ovat tärkeitä.

Karhola arvostaa etenkin kirkon diakoniatyötä, ruoka-apua sekä nuorten parissa tehtävää työtä.

Tampereen äänestysprosentti oli 8,6 ja koko maassa 12,7. Karhola harmittelee lukuja.

– Prosentti oli jälleen surullisen alhainen. Työ sen nostamiseksi, tai edes laskun estämiseksi, kuitenkin jatkuu.

Karhola kertoo, että monet hänen ystävistään ovat joko eronneet kirkosta tai ainakin vakavasti harkitsevat sitä.

– Koen, että pääsen tuomaan myös heidän äänensä esiin.

Kirkon tulevaisuus näyttää luottamushenkilöstä haastavalta.

– Itse en kuitenkaan ole vielä valmis luovuttamaan. Jaksan uskoa, että kirkolla on paikkansa myös tulevaisuuden Suomessa.

– Se vaatii kuitenkin rohkeita ratkaisuja ja muutoksia. Maailma on muuttunut, ja myös kirkon on muututtava. Muutos on jo käynnissä, mistä kertoo muun ohella vaalien tulokset, mutta paljon on vielä tehtävää.

Kirsi Airikka