Uutiset 2022

21.11.2022 15.46

Seurakuntien joulukalenteri jaetaan koteihin 23. marraskuuta

Seurakuntien joulukalenteri jaetaan tamperelaisiin koteihin tällä viikolla. Kalenteri tipahtaa postiluukusta kaupunkilehti Tamperelaisen mukana keskiviikkona 23. marraskuuta.

Hanna-Riikka Heikkilä pitää käsissään joulukalenteria.
Joulukalenterin ilmeen on suunnitellut Hanna-Riikka Heikkilä. Kuva: Marjaana Malkamäki/Kirkko ja kaupunki
Joulukalenteria saa myös Seurakuntien talon aulasta (Näsilinnankatu 26) keskiviikosta alkaen.

Joulukalenterin tekstit on laatinut tamperelainen vaikuttaja, bloggaaja Karoliina Pentikäinen. Kalenterin kuvituksen on suunnitellut toinen tamperelainen, Papu Designin kuosisuunnittelija, kuvittaja Hanna-Riikka Heikkilä.

Joulukalenteri on jaossa useissa seurakunnissa muuallakin Suomessa. Tampereella kalenteria jaetaan 85 000 kappaletta. Tampereella seurakuntien joulukalenteri on viimeksi jaettu perheneuvonnan juhlavuoden yhteydessä vuonna 2014.

”Pyhimmät hetket niitä tavallisia hetkiä”

Karoliina Pentikäinen suunnitteli myös viime vuonna pääkaupunkiseudulla jaetun joulukalenterin tekstit. Hän on pyrkinyt laatimaan tekstit niin, että ne sopisivat kaikille.

– Pyrin siihen, että tekstit puhuttelisivat ihmisiä, jotka ovat uskossa, mutta myös heitä, joille kirkko tai uskonto eivät ole hirveän tuttuja, kertoo Pentikäinen marraskuun Silta-lehden haastattelussa.

– Olen halunnut teksteistä sellaisen, millaisena itse näen joulun, ja mikä minua siinä koskettaa. Edellisessä kalenterissa oli enemmän asiaa evankeliumista ja Raamatusta, nyt enemmänkin joulun hengestä.

Pentikäinen halusi tuoda kalenteriin pyhyyttä ja voimaa, jotka eivät arjen keskellä väsyneenä välttämättä tule mieleen.

– Ei uskonnollisuuden tarvitse olla kummoista. Kaikkein pyhimmät hetket ovat niitä ihan tavallisia hetkiä.

Lempeä, sympaattinen ja inhimillinen lintu

Kalenteria kuvittaa tänä vuonna kyyhky, joka kantaa nokassaan joulukuusen oksaa.

– Halusin tehdä kalenterin, mitä on ihana pitää kotona esillä eikä se huuda perinteisestä kuvamaailmaa tai kirkollisuutta. Niinpä kanteen päätyi lintu, joka on tuttu muistakin töistäni. Linnussa on lempeyttä, sympaattisuutta ja inhimillisyyttä. Se on sellainen hyvän ja toivon tuoja, kertoo kuvittaja Hanna-Riikka Heikkilä.

Heikkilälle joulukalenterin kuvittaminen oli merkityksellinen työtehtävä. Hän ei ole aiemmin kuvittanut kirkolle.

– On ihana ele kirkolta tehdä tällainen kuukauden mittainen lahja, joka sallii ihmiselle joka päivä pienen hetken pysähtyä oman elämän äärelle.

– Halusin tehdä kalenterin ilmeestä rauhallisen ja pelkistetyn, sillä joulun aika on muuten niin ruuhkaista ja täynnä paineita. Toivottavasti kalenteri auttaisi pysähtymään hetkeksi kaikkein tärkeimpien asioiden äärelle.