Uutiset 2022

16.11.2022 10.41

Seurakuntiin valitaan uudet päättäjät sunnuntaina 20. marraskuuta

Seurakuntiin ympäri Suomen valitaan uudet päättäjät seurakuntavaaleissa 20. marraskuuta. Tampereella äänestetään luottamushenkilöt sekä paikallisiin seurakuntaneuvostoihin että seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Kynä kädessä vaalilippua täyttämässä.
Tampereella äänestetään päättäjät seurakuntaneuvostoon ja seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon. Valtuustoehdokkaan numero kirjoitetaan valkoiseen lappuun, seurakuntaneuvoston ehdokkaan numero oranssiin lappuun. Kuva : Hannu Jukola
Vaaleissa voi äänestää jokainen 16 vuotta täyttänyt evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

Vaalikone kertoo ehdokkaan arvovalinnoista

Äänestäjät voivat etsiä itselleen sopivaa ehdokasta vaalikoneen avulla:
tampereenseurakunnat.fi/seurakuntavaalikone.

Vaalikoneessa ehdokkaat vastasivat arvokysymyksiin sekä mm. puntaroivat ratkaisumalleja seurakuntien taloudellisiin haasteisiin.

Tampereella ehdokkaiden selkeä enemmistö (82 %) kannattaa tiloista luopumista henkilöstöstä karsimisen sijaan, jos seurakunnan talous heikkenee. Jos seurakuntien tiloista luovutaan, reilut 80 prosenttia vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista katsoo, että kirkkotilojen käyttöä tulisi monipuolistaa.

Noin puolet ehdokkaista (48 %) on valmis nostamaan kirkollisveroa, jos seurakuntien taloustilanne heikkenee.

Vaalikoneessa kysyttiin myös ehdokkaiden näkemyksiä ajankohtaisiin asioihin. Selvästi yli puolet vaalikoneeseen vastanneista tamperelaisehdokkaista (61 %) kannattaa samaa sukupuolta olevien kirkollista vihkimistä, mikä on 9 prosenttiyksikköä enemmän kuin neljä vuotta sitten.

Tampereella äänestyspaikkana neljä kirkkoa

Vaalipäivänä 20.11. Tampereen äänestyspaikat ovat avoinna kello 11–20. Äänestää voi vain oman seurakunnan äänestyspaikassa. Mukaan äänestyspaikalle tarvitaan kuvallinen henkilötodistus.

Äänestyspaikat:

Eteläinen seurakunta
Viinikan kirkko (Kaartotie 1) kello 11–20

Harjun seurakunta
Pispalan kirkko (Pispalan valtatie 16) kello 11–20

Messukylän seurakunta
Messukylän kirkko (Messukylänkatu 54) kello 11–20

Tuomiokirkkoseurakunta
Tuomiokirkko (Tuomiokirkonkatu 3) kello 11–20

Oma seurakunta määräytyy kotiosoitteen perusteella. Oman seurakunnan voi tarkistaa seurakuntahaulla tampereenseurakunnat.fi/seurakuntahaku .

Lisätiedot vaaleista:

Tampereen seurakunnissa: