Uutiset 2022

1.12.2022 13.46

Tampereen seurakuntien Ruokapankki pyytää apua

Ruoka-avun tilanne Tampereella on heikentynyt dramaattisesti syksyn aikana. Tampereen ev.lut. seurakuntien Ruokapankista ei ole viime viikkoina pystytty toimittamaan joihinkin jakopaikkoihin lainkaan elintarvikkeita, tai avustukset ovat olleet hyvin niukkoja. Kassi on keventynyt myös ravitsemuksellisesti, sillä proteiinipitoista hävikkiruokaa saadaan yhä vähemmän.

Ruokapankin koordinaattori Marja Palkonen ja vapaaehtoiset purkamassa lastia.
Elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen (oik.) purkamassa kuormaa yhdessä Henri Härmälän (vas.), Grigori Razumovskin ja Marko Järvisen kanssa Ruokapankin lastaustilassa Nekalassa huhtikuussa 2021. Kuva Hannu Jukola
Tampereen seurakuntien elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen on tulevasta talvesta huolissaan.

— Ruoka-apua tarvitsee yhä useampi talous. Ruoan hinnan nousu kuormittaa lisäksi myös pieni- ja keskituloisia sekä erityisesti vähävaraisen talouksien ruoan ostoon jäävää käyttövaraa entisestään, sanoo Palkonen.

Palkonen kertoo, että vuonna 2022 on ruoka-apua hakenut enemmän ihmisiä kuin pahimpana pandemiavuonna 2020. Tilannetta pahentaa se, että EU:n ruoka-apua korvaavia maksukortteja ei ole vielä saatu Suomessa käyttöön.

— Tulevasta talvesta tulee vaikea, ja hakijoiden määrä tulee edelleen kasvamaan. Monissa perheissä on huoli kyvystä selviytyä, ja tämä huoli heijastuu erityisesti lapsiin, sanoo Palkonen.

Ruokapankki etsii kummeja

Jotta tilanteesta selvittäisiin, Tampereen seurakuntien Ruokapankki on käynnistänyt Ruokapankin kummi -varainkeräyksen. Ruokapankki kerää lahjoitusvaroja ostaakseen ruokaa ja hygieniatuotteita vähävaraisille.

Lahjoituksen voi tehdä Ruokapankin varainkeräyksen verkkosivuilta  tai tilisiirtona tai MobilePay -sovelluksella (MobilePay 65964). Myös tuotelahjoitukset ovat tervetulleita.

Marja Palkonen iloitsee, että lahjoituksia on jo saatu ja ihmiset haluavat auttaa vähävaraisia vaikeassa tilanteessa. Esimerkiksi sunnuntaina 4. joulukuuta Tampereen Teatterin perinteisen joulukonsertin kolehti kerätään Ruokapankille.

— Sydämellinen kiitos kaikille lahjoittajille. Ihan jokainen lahjoitus joka tilillemme tulee, tulee todelliseen tarpeeseen. Ajattelen jokaista lahjoittajaa, tukijaa suurella kiitollisuudella ja lämpimin ajatuksin, sanoo Marja Palkonen.

Keräys tilisiirtona

Saaja: Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymä
Tilinumero: FI 955 732 262 001 1510
Viestikenttään: 199 241 0205

Keräyslupa

Keräyslupa RA/2020/499. Myöntäjä Poliisihallitus.
Rahankeräyksen järjestäjä: Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymä

Verkkosivu:

tampereenseurakunnat.fi/ruokapankki

Silta-lehti:  Ruokapankki etsii kummeja (2.11.2022)