Uutiset 2022

22.11.2022 16.18

Tamperelaiset valitsivat seurakuntaneuvostoihin uusia jäseniä

Seurakuntaneuvostojen jäsenet vaihtuvat tulevalla kaudella. Neljään seurakuntaneuvostoon valittiin uusia jäseniä yli puolet. Eniten vaihtuvuutta on Eteläisen seurakunnan seurakuntaneuvostossa, jossa kuudestatoista jäsenestä vaihtuu yksitoista.

Kolme lasta katsoo aikuisen kertomusta. Lattialla kerrontanukkeja ja taustalla alttari.
Seurakuntaneuvostossa päätetään oman seurakunnan toiminnasta ja siitä, miten seurakunnan alueella asuvia palvellaan. Kuva: Tuula Vartiainen
Seurakuntavaaleissa valittiin 16 jäsentä Eteläisen, Harjun, Messukylän ja Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostoihin seuraaviksi neljäksi vuodeksi. Ruotsalaisessa seurakunnan seurakuntaneuvostossa on kahdeksan jäsentä, jotka valittiin sopuvaaleilla.

Seurakuntaneuvostojen ikärakenne nuorentui vuodella 51 vuoteen. Keski-iältään nuorin on Eteläisen seurakunnan seurakuntaneuvosto, 47 vuotta, ja vanhin Ruotsalaisen seurakunnan seurakuntaneuvosto, 55 vuotta. Eniten seurakuntaneuvostoissa on 50 vuotta täyttäneitä ja sitä vanhempia. Valituista 22 % on 60-69-vuotiaita ja 10 % 70-vuotiaita tai sitä vanhempia.

Alle 30-vuotiaita äänestettiin seurakuntaneuvostoihin 7 eli 9,7 %. Eniten nuoria valittiin Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostoon, 3, ja Harjun seurakunnassa ei ole yhtään alle 30-vuotiasta luottamushenkilöä.

Naisten määrä edelleen kasvussa

Seurakuntaneuvostoissa on kuluvalla nelivuotiskaudella ollut selkeä naisenemmistö, naisia on ollut jäsenistä noin reilut puolet (60 %). Nyt  naisten määrä seurakuntaneuvostoissa nousee 65 prosenttiin.

Tampereella seurakuntayhtymän suurista linjoista päätetään yhteisessä kirkkovaltuustossa, mutta seurakuntaneuvostoilla on paljon päätösvaltaa oman seurakunnan toimintaan. Seurakuntaneuvoston jäsenet suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa.

Seurakuntaneuvostossa päätetään oman seurakunnan toiminnasta ja siitä, miten seurakunnan alueella asuvia palvellaan. Monet seurakuntaneuvoston päätöksistä liittyvät oman seurakunnan lasten, nuorten, perheiden ja ikäihmisten parissa tehtävään työhön sekä seurakunnan auttamistyöhön eli diakoniaan. Seurakuntaneuvosto myös valitsee seurakunnan työntekijät.

Seurakuntaneuvostoihin valitut seurakunnittain on koottu Tampereen seurakuntien vaalisivuille.