Uutiset 2022

21.12.2022 18.15

Tee jouluna hyvää – lahjoita ruokakassikeräykseen, laula lasten hyväksi tai osta aineeton lahja

Tampereen ev.lut. seurakuntien ja kirkon keräyskohteisiin lahjoittamalla on mahdollista tuottaa monelle hyvää mieltä, niin kotimassa kuin muuallakin maailmassa. Tampereella lahjoituksia kaivataan erityisesti Ruokapankin toiminnan tukemiseksi.

Lahjoita ruokakassikeräykseen ja ryhdy Ruokapankin kummiksi

lahjapaketti

Tampereen ev.lut. seurakuntien Ruokapankki pyytää apua. Ruokapankista ei ole marraskuussa pystytty toimittamaan joihinkin jakopaikkoihin lainkaan elintarvikkeita, tai avustukset ovat olleet hyvin niukkoja. Ruokakassi on keventynyt myös ravitsemuksellisesti, sillä proteiinipitoista hävikkiruokaa saadaan yhä vähemmän.

Seurakuntien elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen kertoo, että vuonna 2022 on ruoka-apua haettu enemmän kuin pahimpana pandemiavuonna 2020. Tilannetta pahentaa se, että EU:n ruoka-apua korvaavia maksukortteja ei ole vielä saatu Suomessa käyttöön.

Jotta tilanteesta selvittäisiin, on Ruokapankki käynnistänyt Ruokapankin kummi -varainkeräyksen. Kerätyillä lahjoitusvaroilla ostetaan vähävaraisille tamperelaisille ruokaa ja hygieniatuotteita.

Lahjoittaa voi Ruokapankin verkkosivuilla, tilisiirtona tai MobilePay:lla (65964). Myös tuotelahjoitukset ovat tervetulleita.

Laula Kauneimpia Joululauluja lasten hyväksi

Tänäkin vuonna Kauneimpia Joululauluja lauletaan maailman lasten hyväksi. Lahjoituksen voi tehdä laulutilaisuudessa kolehtiin, mutta myös verkossa tai tekstiviestillä.

Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksissa tehdyillä lahjoituksilla tuetaan kehitysmaiden lasten koulutusta, terveydenhoitoa ja turvallisuutta. Kerätyillä varoilla parannetaan erityisesti tyttöjen, vammaisten ja syrjittyihin vähemmistöihin kuuluvien lasten asemaa. Avun vie perille Suomen ev.lut. kirkon virallinen lähetysjärjestö Suomen Lähetysseura.

Aineeton Toisenlainen Lahja

Toisenlainen Lahja on lahjoitus, jolla voi ilahduttaa lähimmäistään kotimaassa ja samalla taata Kirkon Ulkomaanavun avustuskohteissa asuville ihmisille riittävän ruoan, puhtaan veden ja toimeentulon.

Lahjoituksesta saa joululahjaksi annettavan perinteisen postikortin tai sähköisen kortin. Kortissa kerrotaan, miten lahja auttaa kehitysmaiden perheitä. Kohteisiin lahjoitetaan esimerkiksi vuohia ja puuntaimia, joiden avulla ihmiset pysyvät parantamaan elinolojaan.