Uutiset 2022

28.11.2022 12.42

Valtaosa uusista luottamushenkilöistä panostaisi nuoriin ja heikompiosaisten auttamiseen

Vaalikoneen tietojen perusteella uudet luottamushenkilöt panostaisivat erityisesti heikompiosaisten auttamiseen, nuoriin ja oikeudenmukaisuuden edistämiseen yhteiskunnassa. Kaikista 69 uudesta seurakuntapäättäjästä vaalikoneen kysymyksiin vastas 64 henkilöä.

Mies ja nainen pitävät käsissään kuvallisia ehdokaslistoja ja katsovat niitä, taustalla roll-up, jossa lukee uskottu, toivottu, rakastettu.
Valituista luottamushenkilöistä 93 prosenttia vastasi vaalikoneen kysymyksiin. Kuva Hannu Jukola
Valituista luottamushenkilöistä 93 prosenttia vastasi vaalikoneen kysymyksiin.aalikoneessa kysyttiin myös ehdokkaiden henkilökohtaisesta suhteesta kirkkoon ja uskoon. Vaalikoneen perusteella valituista valtaosalle tärkeimmät syyt kuulua kirkkoon ovat uskon kokeminen tärkeäksi, lähimmäisen rakkaus ja kirkon arvot sekä kaste, kummius, vihkiminen ja hautaan siunaaminen.

Puolet valituista voisi nostaa kirkollisveroa

Yli 90 prosenttia valituista on sitä mieltä, että seurakuntalaisten tulisi saada suunnitella, kehittää ja toteuttaa seurakunnan toimintaa nykyistä enemmän.

Valituista kolmeneljäsosaa (75 %) on joko täysin samaa mieltä tai samaa mieltä siitä, että tiloista tulisi luopua henkilöstöstä karsimisen sijaan, jos seurakunnan talous heikkenee, kun kaikista ehdokkaista näin ajatteli 82 prosenttia.

Puolet valituista (50 %) on puolestaan joko täysin samaa mieltä tai samaa mieltä siitä, että jos seurakunnan muista kiinteistöistä luovutaan, seurakunnan kirkkotilojen käyttöä tulisi monipuolistaa eli esimerkiksi kirkkosaleista voitaisiin tehdä monitoimitiloja tai tiloja voisi vuokrata enemmän ulkopuoliseen käyttöön.

Puolet valituista (50 %) on myös valmis nostamaan kirkollisveroa, jos seurakuntien taloustilanne heikkenee, ja eri mieltä on 25 prosenttia.

Kustannusten siirtämistä asiakasmaksuihin valitut eivät halua. Vain 25 prosenttia valituista siirtäisi kustannukset asiakkaille, jos esimerkiksi hautausmaiden, kiinteistöjen ja leirien kustannukset nousevat, kun kaikista ehdokkaista puolet oli valmis siirtämään kustannuksia asiakasmaksuihin.

Ruoka-apu halutaan turvata

Valittujen mielestä seurakunnan pitäisi panostaa erityisesti heikompiosaisten auttamiseen, nuoriin ja oikeudenmukaisuuden edistämiseen yhteiskunnassa, kun he saivat valita kolme itselleen tärkeintä seurakuntien toiminnan painopistettä. Nämä kolme nousivat selkeästi valittujen että kaikkien ehdokkaiden vaalikonevastauksissa.

, jossa valitut nostivat auttamistyö  tärkeimmiksi kohteiksi  sielunhoidon ja keskusteluavun, perheiden tukemisen kriiseissä sekä yksinäisten ja sairaiden auttamisen

87 prosenttia valituista päättäjistä pitää seurakuntien ruoka-apua niin tärkeänä, että se pitää turvata, vaikka se olisi jostain muusta pois.

Seurakunnan auttamistyön resurssien kohdentamisessa he nostavat tärkeimmiksi sielunhoidon ja keskusteluavun, perheiden tukemisen kriiseissä sekä yksinäisten ja sairaiden auttamisen.

VKuvio, josta olmenee, että vlittujen mielestä seurakunnan pitäisi panostaa erityisesti heikompiosaisten auttamiseen, nuoriin ja oikeudenmukaisuuden edistämiseen yhteiskunnassa, kun he saivat valita kolme itselleen tärkeintä seurakuntien toiminnan painopistettä.

Samaa sukupuolta olevien kirkolliselle vihkimiselle kannatusta

Vaalikoneessa kysyttiin myös näkemyksiä ajankohtaisiin asioihin.

71 prosenttia on täysin samaa mieltä tai samaa mieltä siitä, että kirkon tulisi vihkiä avioliittoon myös samaa sukupuolta olevat. 19 prosenttia valituista puolestaan on asiasta täysin eri mieltä (19 %) ja eri mieltä (6,4 %). Kaikista vaalikoneeseen vastanneista tamperelaisehdokkaista 61 % kannatti samaa sukupuolta olevien kirkollista vihkimistä.

Suuri osa uusista luottamushenkilöistä (74 %) ajattelee myös, että Tampereen seurakuntien pitää palvella kaikkia eikä ensisijaisesti kirkon jäseniä.  Heistä 30 prosentin mielestä Tampereella pitää tulevaisuudessa olla yksi seurakunta ja 60 prosenttia on asiasta eri mieltä.

Seurakuntavaalit järjestettiin 20. marraskuuta. Tampereella valittiin edustajat seurakuntaneuvostoihin ja seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon. Vaalikoneen kysymyksiin tamperelaisehdokkaista vastasi 85 prosenttia (149 henkilöä) ja valituista 93 prosenttia eli 69 valituista vaalikoneen kysymyksiin vastas 64 henkilöä.

Lisää vaaliuutisia Tampereen seurakuntien seurakuntavaalisivuilla->