Uutiset 2022

22.11.2022 16.49

Vanhan kirkon pastori Olli Viljakainen on Vuoden aikuinen

Tampereen kaupunki on myöntänyt Vanhan kirkon pastori Olli Viljakaiselle Vuoden aikuinen -tunnustuksen. Palkinto luovutettiin tiistaina 22. marraskuuta Raatihuoneella.

Apulaispormestari Matti Helimo kättelee pastori Olli Viljakaista Raatihuoneella.
Apulaispormestari Matti Helimo luovutti Vuoden aikuinen -tunnustuksen pastori Olli Viljakaiselle Raatihuoneella tiistaina 22. marraskuuta. Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki
Palkintoperusteissa kiitetään Olli Viljakaisen hienoa työtä Laikunlavan ja Kirjastonpuiston nuorten tukemiseksi ja auttamiseksi.

Viljakainen on avannut Vanhan kirkon tilaa muun muassa A-killan
Katukillan käyttöön. Hän kuuluu myös Laikun lavan toimijoiden ryhmään, jotka järjestävät kesäisin Kaarikoirien ja YAD ry:n kanssa Skeittitapuli-toimintaa lapsille ja nuorille.

Viljakainen on ollut myös mukana suunnittelemassa walk in -terapiaa, jossa annetaan maksutonta lyhytterapiaa 16–30-vuotiaille. Terapiaa annetaan Vanhassa kirkossa maanantaisin klo 13–18.

– Olen kovin kiitollinen ja häkeltynyt tästä tunnustuksesta. Olen ollut mahdollistamassa työtä, jota Vanhan kirkon ympäristössä teemme yhdessä kollegoideni, vapaaehtoisten ja muiden toimijoiden kanssa. Suuri kiitos kaikille heille tästä yhteisestä työstä, sanoo Viljakainen.

– Tämä tunnustus myös rohkaisee jatkamaan rakastamista ja välittämistä, joka parhaimmillaan muuttaa yksilöitä, yhteisöjä ja jopa yhteiskuntaa.

Palkintojen teemana turvallisuus

Tampereen kaupunki valitsee ja palkitsee vuosittain tamperelaisia, jotka ovat erityisen ansiokkaasti toimineet muiden hyväksi. Tänä vuonna palkintojen teemana oli turvallisuus. Kaupunkilaiset saivat ehdottaa palkintojen saajia. Palkittavat valittiin ehdotusten pohjalta sivistys- ja kulttuurilautakunnan kokouksessa marraskuussa.

Tunnustukset jakanut apulaispormestari Matti Helimo totesi, että Tampereella tehdään paljon merkittävää, vaikuttavaa ja pyyteetöntä työtä tamperelaisten lasten ja nuorten hyväksi.

Vuoden aikuinen -tunnustuksen lisäksi Raatihuoneella palkittiin Vuoden vapaaehtoinen -tunnustuksella ikäihmisten auttavan puhelinpalvelun Aamukorvan päivystäjä Tuomas Waldén

Tilaisuudessa luovutettiin myös Hyvä haltija -kunniamaininta, joka osoitetaan merkittävästä työstä tamperelaisten lasten ja nuorten hyväksi.  Tänä vuonna kunniamaininta myönnettiin Linja20-hankkeelle. Linja20 on vuosina 2020-2023 aikana toteutettava TampereMissionin koordinoima hanke, joka mahdollistaa tukea ja toimintaa 18-29-vuotiaille, jotka eivät ole töissä tai opiskelemassa.

Vuodesta 2009 alkaen Pirkanmaan lastenkulttuurikeskukset ovat palkinneet Vuoden lastenkulttuuritoimijan Lampun henki -palkinnolla. Lampun henki –palkinnolla tilaisuudessa palkittiin Lempäälän kunnan varhaiskasvatuspäällikkö Mirva Ritari ja Tampereen kaupungin varhaiskasvatusjohtaja Elli Rasimus.