Uutiset 2022

9.12.2022 9.40

YKN: Vanhan kirkon osittainen penkkien poisto pysyväksi

Tampereen Vanhan kirkon osittaista penkkien poistoa ja muita vuosien 2020–21 uudistustöissä tehtyjä kirkkotilan muutoksia esitetään pysyväksi järjestelyksi. Tampereen ev.lut. seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto päätti asiasta kokouksessaan torstaina 8. joulukuuta.

Kirkkosalin lattialla olevalla miehellä on käsissään taltta ja vasara, jolla hän irroittaa lattiassa olevia kulmarautoja.
Vanhan kirkon kiinteitä penkkejä poistettiin tammikuussa vuonna 2021. Kuva: Hannu Jukola

Asia tulee seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston päätettäväksi tammikuun 2023 kokouksessa (12.1.2023). Mikäli kirkkovaltuusto hyväksyy esityksen, Museovirastoa pyydetään vahvistamaan Keskustorin Vanhan kirkon muutostöiden kaksivuotinen kokeilu pysyväksi järjestelyksi.

Kahden vuoden takaisissa muutostöissä Vanhan kirkon takaosasta poistettiin kuusi ja sivusakaroista neljä penkkiriviä. Kirkon takaosaan rakennettiin kahvio ja pieni keittiö, sekä toiseen sivusakaraan sijoitettiin äänieristetty lasirakenteinen tila. Kirkkoon saatiin myös esteetön wc-tila.

Koska Vanha kirkko on kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus, muutostyöt tehtiin kaksivuotisena kokeiluna ja mahdollisuus ennallistamiseen säilytettiin.

Tampereen ev.lut. seurakuntien kiinteistöjohtaja Heikki Päätalon mukaan muutostöiden tavoitteena oli saada kirkkotila monipuolisempaan käyttöön ja nykyaikaan sopivaksi.

– Kirkon sisällä tehdyillä muutoksilla on osaltaan tuotu kirkkotilaa tähän aikaan rakentamalla mm. esteetön wc-tila sekä kahviotila. Penkkien poistaminen on mahdollistanut vapaamman kalustamisen ja edelleen monipuolisemman kirkkotilan käytön, sanoo Päätalo.

Päätalo pitääkin muutostöitä ja kokeilujaksoa onnistuneena.

– Muutostöillä tavoiteltiin sitä, että kirkko saataisiin heräämään horroksestaan ja voisi olla vahvassa vuoropuhelussa ympäröivän kaupungin ja seurakuntalaisten kanssa. Muutokset ovatkin onnistuneet hienosti aktivoimaan ja monipuolistamaan kirkon käyttöä.

”Vanha kirkko herännyt eloon”

Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra, tuomiorovasti Olli Hallikainen sanoo, että Vanha kirkko heijastaa olemassaolollaan ja toiminnallaan toivoa ja lohdutusta kaupungin keskellä.

– Muutosten myötä Vanha kirkko on herännyt eloon. Kirkosta on tullut kohtaamisen paikka erilaisille kaupunkilaisille. Ja iloitsemme kovasti yhteistyöstä kaupungin, järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa, sanoo tuomiorovasti Hallikainen.

Vanhan kirkon pappi Olli Viljakainen on kokenut muutostöiden vaikutukset käytännön työssään. Kirkkoa on nyt pystytty avaamaan aivan uusille toiminnoille.

– Ilman muutoksia valtaosaa Vanhan kirkon tämänhetkisistä toiminnoista ei olisi mahdollista järjestää. Yhteisöllisyyden luominen ja ihmisten kohtaaminen kahvitilassa on luontevaa ja merkittävä lisä kirkon toiminnassa, kertoo Olli Viljakainen.

– Usein me työntekijät olemmekin kuulleet lauseen: ”Olen asunut Tampereella vuosikymmeniä, ja tämä kirkko on ollut pimeä, mutta nyt kun valot oli päällä, tulin sisään.”

Vaikka pandemia on asettanut toiminnalle omat rajoituksensa, Vanhassa kirkossa on kahden viime vuoden aikana ehtinyt tapahtua paljon. Jumalanpalvelusten ja konserttien lisäksi Vanhassa kirkossa on järjestetty mm. Agnostikkoklubia ja kahvilailtoja, joissa on nähty vierailevia esiintyjiä.

Samaan aikaan Vanhasta kirkosta on tullut myös tärkeä keskusta-alueen yhteiskunnallisen ja diakonisen työn toimija, joka tekee tiivistä yhteistyötä mm. Tampereen kaupungin ja eri järjestöjen kanssa.

Vanhassa kirkossa avattiin syksyllä 2021 nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu maksuton Walk in -terapia, joka toimii kirkossa säännöllisesti. Matalan kynnyksen Walk in -terapia on ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa, ja apua tarvitseva nuori voi kävellä paikalle ilman ajanvarausta.

Kesällä 2021 ja 2022 Vanhalla kirkolla on toiminut Skeittitapuli, joka tarjoaa lapsille ja nuorille harrastusmahdollisuuksia. Kesällä kirkolla jaettiin myös säännöllisesti lämpimiä aterioita.

Lisää uutta toimintaa on tulossa keväällä 2023, jolloin kirkossa aloittaa mm. lapsiperheille suunnattu Hengaa täällä -hanke. Hanketta toteutetaan yhdessä Länsi-Suomen Diakonialaitoksen, Tampereen kaupungin, Lasten Kulttuurikeskus Rullan ja Tampereen Teatterin kanssa.

Tampereen Vanha kirkko viettää lähivuosina 200-vuotisjuhliaan. Charles Bassin suunnittelema kirkko valmistui 1824 ja se vihittiin käyttöön vuonna 1825.

Vanhan kirkon nettisivut:
vanhakirkko.fi

Vanha kirkko sosiaalisessa mediassa:
facebook.com/tampereenvanhakirkko
Instagram: @vanhakirkko