Uutiset 2023

8.12.2023 14.28

Aleksanterin kirkon kastepuu ihastuttaa – vuodessa puu saanut 142 lehteä

Aleksanterin kirkon kastepuu on kasvanut ja saanut lehtiä – puun lehvästöön on kiinnitetty vuoden aikana 142 messinkistä lehteä, joissa on kastetun nimi.

Taiteilija Maija Kovari koskee kädellään kastepuun pintaa.
Taiteilija Maija Kovari tutkii taideteoksensa kasvua ja muuttumista. Kastepuu, "Puu, joka suojaa", on kasvanut ensimmäisen vuotensa aikana 142 lehdellä. Lehtiin on kirjoitettu Tuomiokirkkoseurakunnassa kastettujen nimet. Kuva: Hannu Jukola

Kastettavien lasten nimiä on kastepuuhun kiinnitetty vuoden 2022 ensimmäisestä adventista lähtien. Teos paljastettiin vuosi sitten adventtina.

Kuvanveistäjä Maija Kovarin veistos Puu joka suojaa on poikkeuksellinen kastepuu, sillä taideteos on tehty kestämään aikaa, ja ajan myötä se myös muuttuu ja lehvästö kasvaa. Teoksessa on paikka 10 000 lehdelle.

Aleksanterin kirkon pappi Riikka Mattila kertoo, että kastepuu on vuoden aikana herättänyt ihastusta sekä kastettavien perhepiirissä että kirkkoa katsomassa käyvissä vierailijoissa.

– Ihmiset ovat olleet kastepuusta todella otettuja ja vaikuttuneita, kertoo Mattila.

Puuhun kiinnitetään Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnan kastettujen nimiä. Jos kastaminen tapahtuu Aleksanterin kirkossa, nimi voidaan kiinnittää jo kastetilaisuuden yhteydessä. Jos kastetilaisuus tapahtuu muualla, nimi kiinnitetään kastamista seuraavana sunnuntaina, kun kastettujen nimet luetaan jumalanpalveluksessa.

Taiteilija ilahtunut teoksen vastaanotosta

Myös taiteilija Maija Kovari on ilahtunut teoksen saamasta palautteesta.

– Olen saanut koskettavaa palautetta, jossa ihmiset kertovat merkityksellisestä läsnäolosta teoksen kanssa. Kirkon väeltä olen kuullut, että kirkkoon tullaan varta vasten katsomaan teosta. Tämä saa minut vähän hämilleni, mutta ilahduttaa paljon. Päällimmäisenä on kiitollinen olo, että ihmiset kohtaavat teoksessa sen lämmön, jota olen halunnut välittää, sanoo Kovari.

Tänä syksynä teokseen liitettiin siihen suunniteltu kohdevalaistus, joten nyt Puu, joka suojaa näkyy entistä paremmassa valossa.

– Teos on luotu kasvamaan yhdessä seurakunnan ja sen perheiden kanssa. Puun rikastuminen lehdillä tuntuu luontevalta ja hyvältä, ja nyt kun teos hiljattain sai oman kohdevalaistuksensa, pääsevät nämä yksityiskohdat kauniisti esiin. Itselleni mieluisin aika katsella puuta on hämärässä kirkossa, jossa lehdet tuikkivat, kun puun lähellä liikkuu, kuvailee Kovari.

Tampereen seurakunnat järjesti kastepuusta kutsukilpailun vuonna 2020, jonka Kovari voitti ehdotuksellaan Puu, joka suojaa. Teoksen visuaalisena inspiraationa toimii puun suojasta taivaalle katsovan ihmisen näkökulma. Puun lehvästö siivilöi ja heijastaa valoa.

Kastepuuta pääsee katsomaan Aleksanterin kirkon aukio-oloaikoina ja tapahtumien yhteydessä. Aleksanterin kirkko on avoinna tiistaista perjantaihin kello 11–18, lauantaisin toiminnan mukaan, sunnuntaisin kello 11–15.