Uutiset 2023

27.12.2023 13.48

Ekoteko-tempaus: partiolaiset keräävät kynttilät pois hautausmailta

Keskiviikkona 27.12. joukko tamperelaisia partiolippukuntia osallistui Ekoteko-tempaukseen ja keräsi hautausmailla kynttilöitä pois haudoilta ja lajitteli ne.

Lumisten hautojen välissä lumisella käytävällä on kaksi henkilöä pulkkien kanssa, joihin he keräävät palaneita hautakynttilöitä.
Viinikan Siniset -partiolippukunnan Mette Kämäräinen ja Isla Knuutila keräävät ensin kynttilät kasaan, josta kynttilät poimitaan ja irrotetaan metalli- ja muoviosat toisistaan kierrätykseen. Kuva Hannu Jukola
Kynttiläjätettä kertyy joulun aikana niin paljon, että seurakuntien omin voimin sitä ei voitaisi kunnolla kierrättää. Tampereen seurakunnat maksaa jokaiselle Ekoteko-kampanjaan osallistuvalle partiolippukunnalle kertakorvauksen tehdystä työstä.

Keskiviikkona kynttiläjätettä kerättiin Kalevankankaan, Lamminpään ja Vatialan hautausmailla. Messukylän ja Teiskon hautausmaat siivotaan torstaina 28.12.2023

– Ekoteko-kampanjassa kerätään sammuneet muoviset hautakynttilät. Ledit, lasilyhdyt ja vielä palavat muoviset hautakynttilät jätetään paikoilleen, kertoo työnjohtaja Mari Tjäder Kalevankankaan hautausmaalta.

Partiolaiset lajittelevat kynttilät siten, että muovi menee energiajätteeseen jätteenpolttolaitokselle ja metallihatut toimitetaan metallinkeräykseen.

Muovisista hautakynttilöistä koostuvaa energiajätettä kerätään Tampereen hautausmailta vuosittain noin 6 000 kiloa.
Neljä henkilöä ovat pukeutuneet lämpimiin vaatteisiin lumisessa ympäristössä ja heillä on mustat jätesäkit, taustalla näkyy lumisia puita ja rakennus.
Huugo Wahalahti (vas.) ja Tesoman Sinisiskot -lippukuntalaiset Jenni Mäkinen, Peetta Antikainen ja Riina Karjalainen osallistuivat Tampereen seurakuntien järjestämään kynttiläjätteen keräystempaukseen Lamminpään hautausmaalla keskiviikkona 27.12.2023. Kuva Hannu Jukola

Kynttilälyhty on ympäristöystävällisin vaihtoehto

LED-kynttilät ja kynttilälyhdyt omaisten pitää itse huolehtia pois haudoilta. LED-kynttilöiden paristot ovat ongelmajätettä, ja ne pitää toimittaa ongelmajätteeseen.

Ympäristöystävällisenä vaihtoehtona haudoille suositellaan kynttilälyhtyä, mutta niistäkin saattaa muodostua turhaa jätettä, jos omaiset eivät muista käydä hakemassa lyhtyä haudalta kesäsäilytykseen.

Tänä vuonna Kalevankankaalla kynttilöitä keräsi kuusi partiolippukuntaa ja  Lamminpäässä kolme. Vatialassa, Messukylässä ja Teiskossa kynttilöitä kerää yhdestä kahteen lippukuntaa kullakin hautausmaalla.