Uutiset 2023

11.12.2023 16.25

Hervannan kirkon ja vapaa-aikakeskuksen remontti siirtyy kesään 2024

Hervannan seurakuntakeskuksen ja vapaa-aikakeskuksen perusparannuksen kilpailutus on keskeytetty Tampereen Tilapalveluiden päätöksestä.

Hervannan kirkkoa ylhäältä ilmasta nähtynä.
Hervannan kirkko on osa Hervannan seurakunta- ja vapaa-aikakeskusta. Raili ja Reima Pietilän suunnittelema rakennus valmistui vuonna 1979.

Remonttia varten järjestetään uusi kilpailutuskierros, koska tarjousten hinnat ylittävät hankkeen määrärahat. Uudella kilpailutuskierroksella sekä Tampereen seurakuntien että Tampereen kaupungin urakkasisältöä muutetaan jonkin verran ja urakoitsijoilta pyydetään uudet tarjoukset.

Uudella kierroksella tarjouksista valitaan yhteishinnaltaan edullisin vaihtoehto. Korjaustyöt pyritään aloittamaan viimeistään kesäkuussa.

– Viivästymisen vaikutukset toimintaan ovat hyvin vähäiset. Edellisen viivästymisen yhteydessä tavoiteaikataulu peruskorjauksen aloittamisesta siirrettiin jo kesään 2024, kertoo kiinteistöjohtaja Heikki Päätalo.

– Viivästymisellä on myös taloudellisia vaikutuksia. Suunnitelmien päivitys ja korjaustöiden hallittu karsiminen toivottavasti laskevat hankkeen kokonaishintaa.

Arkkitehtipari Raili ja Reima Pietilän suunnittelema, vuonna 1979 valmistunut Hervannan seurakunta- ja vapaa-aikakeskus rakennushistoriallisesti merkittävä ja kaupunkikuvan säilymisen kannalta tärkeä. Keskukset ovat osa yhteistä rakennuskokonaisuutta.

Peruskorjauksessa on tarkoitus uusia rakennuksen julkisivu ja vesikatto. Myös sokkelit edellyttävät korjauksia, ja talotekniikka nykyaikaistetaan. Keskusten ikkunat kunnostetaan ja pihojen pintarakenteet sekä salaojat uusitaan. Katolle on tarkoitus asentaa aurinkopaneeleita.