Uutiset 2023

24.11.2023 13.10

Jälki-ilmoittautuminen vapaille riparipaikoille alkoi

Vuoden 2024 rippikoulujen jälki-ilmoittautuminen alkoi tänään 24. marraskuuta. Ilmoittautuminen on tarkoitettu niille nuorille, jotka eivät vielä aiemmin syksyllä ilmoittautuneet.

Ilmoittautumaan pääsee tästä linkistä: ripareiden jälki-ilmoittautuminen. Näkyvissä ovat vain ne ryhmät, joissa vielä on tilaa.

Kaverikoodit eivät jälki-ilmoittautumisessa ole käytössä. Ilmoittautuneet saavat seurakuntien yhteisen kasvatuksen toimistosta vahvistusviestin, kun ryhmäpaikka on varmistunut.

Nuoria makoilemassa nurmikolla kesällä. Osa nuorista pitää tosiaan reppuselässä.
Rippileiri Aitossa kesällä 2023. Kuva: Tuula Vartiainen

Jälki-ilmoittautuminen on auki loppuvuoden 2023 vain tamperelaisille nuorille, mutta tammikuun 2024 alusta lähtien vapaille paikoille voi ilmoittautua kotipaikkakunnasta riippumatta.

Vuoden 2024 rippikoulujen ryhmäpaikoista on tänään perjantaina 24.11. lähetetty viesti jo aiemmin syksyllä ilmoittautuneille nuorille ja heidän huoltajilleen. Ilmoittautuneita oli Tampereella tavanomainen määrä, eli yli 1 400 nuorta.

Vuoden 2024 rippikoululaisten ikäluokka on syntynyt 2009.

Eniten ykköstoiveita oli kerännyt Tuomiokirkon kesäripari, Havsgården.
Tampereella järjestetään myös useampi erikoisripari vuonna 2024.

Alkuvaiheen ilmoittautumisessa valittiin vähintään viisi sopivaa ryhmätoivetta. Tänä vuonna toiveet toteutuivat varsin hyvin, 97,2 prosenttia hakijoista mahtui toiveisiinsa 1–3.

Lisätietoja: tampereenrippikoulut.fi

Valtakunnallinen kysely: rippikoulu lisää nuorten hyvinvointia

Kirkkohallituksen perjantaina 24.11. julkaisemassa tiedotteessa kerrotaan, että noin 68 prosenttia Suomen evankelis-luterilaisen kirkon rippikoululaisista arvioi, että rippikoululla on ollut myönteistä vaikutusta henkiseen hyvinvointiin. Noin 63 prosenttia rippikoululaisista arvioi henkisen hyvinvointinsa hyväksi tai erittäin hyväksi, mutta kuitenkin noin joka kymmenes rippikoululainen melko huonoksi tai heikommaksi.

Tiedot ilmenevät tämän vuoden valtakunnallisesta rippikoululaisten itsearviointikyselystä. Kysely toteutettiin nyt viidettä kertaa, ja siihen vastasi yli 19 800 rippikoululaista.

”On tärkeää, että rippikoulu voi tukea jaksamista ja antaa mielekkyyden ja osallisuuden kokemuksia. Koska rippikoulun käy noin 74 prosenttia ikäluokasta, uskallan sanoa, että rippikoulu on keskeinen suomalainen hyvinvoinnin tuottaja”, toteaa rippikoulun ja kirkon kasvatuksen kehittämisen asiantuntija Mikko Wirtanen.

Viime vuonna rippikoulun kävi 47 488 nuorta. Rippikoulun aikana kirkon jäseneksi liittyi 926 nuorta, joista 708 myös kastettiin. Tänä vuonna kirkkoon rippikoulun aikana liittyneitä nuoria on vielä päivittyvän tilastotiedon mukaan jo yli tuhat. Kuluvan vuoden rippikoulujen osallistujatilastot julkaistaan keväällä 2024.

Rippikoulu sai taas kiitettävän kouluarvosanan

Nuoret antavat rippikoululle kiitettävän kouluarvosanan 9–. Korkeimmat pistemäärät saavat väittämät “minun oli turvallista olla rippikoulussa”, “rippikoulussa sain olla oma itseni”, “minulla oli rippikoulussa hauskaa”, “minun oli hyvä olla rippikoulussa” ja “rippikoulussamme oli hyvä yhteishenki”. Nuoret kokevat myös, että heidän ajatuksiaan kuunnellaan rippikoulussa.

Arviointikyselyyn pääset tutustumaan täältä.