Uutiset 2023

11.10.2023 12.50

Kalevan kirkkoon rakennetaan poikkeuksellisen näyttävä valotaideteos

Kalevan kirkossa nähdään audiovisuaalinen valotaideteos Flora 3.–7.11. kello 17–22. Esityksen kesto on noin kahdeksan minuuttia ja esitysten välissä on aina viiden minuutin tauko.

Valotaideteos Kalevan kirkossa.
Flora -valotaideteos tuo toivoa syksyn pimeyteen. Kuva: Sun Effects

Näyttävistä valotaideteoksistaan tunnettu Sun Effects rakentaa Kalevan kirkkoon ainutlaatuisen valotaide-elämyksen marraskuussa. Viiden päivän ajan Kalevan kirkossa esitetään audiovisuaalinen taideteos Flora, joka yhdistelee videoprojisointia, musiikkia ja valoa. Sun Effectsin toteuttajatiimi kuvailee itse teosta näin:

– Flora on audiovisuaalinen teos, joka yhdistelee videoprojisointia, musiikkia ja valoa luoden kiehtovan matkan epätoivon, kasvun ja optimismin pyörteisiin. Teos muuttaa Kalevan kirkon salin toiveikkaaksi spektaakkeliksi.

Sun Effects on taidekollekiivi, joka etsii alalla uusia ilmaisun välineitä ja -muotoja poikkitaiteellisen audiovisuaalisuuden parissa. Tampereella vuonna 1996 perustetun Sun Effectsin projekteja on nähty yli kolmessakymmenessä maassa. Suurelle yleisölle tunnettuja ovat esimerkiksi Lux Helsinki, Flow Festival, Slush ja Linnanmäen Valokarnevaali.

Flora on Tampereen seurakuntien, Tampereen kaupungin ja Kirkkopalveluiden yhdessä mahdollistama tapahtuma, joka juhlistaa kaupungin Valoviikkoja. Tilaisuus on osa Tampereen seurakuntien Toivon vuotta www.tampereenseurakunnat.fi/toivonvuosi

– Tällä valoteoksella haluamme tuoda kirkkona toivoa kaupunkilaisille. Elämme monin tavoin tosi synkkää ja raskasta aikaa ja valo on vähissä. Flora-valoteoksella haluamme muistuttaa, että valo ja toivo ovat totta, vaikka ne välillä piilossa ovatkin, sanoo Tampereen seurakuntien kaupunkiteologi Jiri Santaharju.

Flora Kalevan kirkossa 3.–7.11. klo 17–22. Esityksen kesto on n. 8 minuuttia ja esitysten välissä on aina viiden minuutin tauko.

Tietoa tekijöistä:

• Janne Ahola (s.1984) on teoksen videosuunnittelija. Hän on helsinkiläinen videotaiteilija. Ahola on työskennellyt laaja-alaisesti digitaalisen taiteen parissa ja kuluneen vuosikymmenen aikana toteuttanut lukuisia projecton mapping -tekniikkaan nojaavia teoksia niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.
  • Teoksen musiikin on säveltänyt Tommi Toivonen. Toivonen (s. 1981) on Helsingissä asuva muusikko, äänisuunnittelija ja mediataitelija.
  • Valosuunnittelusta vastaa Sami Rautaneva (s.1970). Hän on tehnyt pitkän ja ansioituneen uran muun muassa Tampereen Työväen Teatterin suunnittelijana. Rautaneva asuu ja työskentelee Lempäälässä.