Uutiset 2023

8.11.2023 10.14

Kalevan kirkon valotaide sai aikaan yleisöryntäyksen

Kalevan kirkon valotaideteos Flora keräsi viiden päivän aikana 15 685 katsojaa.

Flora-valotaideteos Kalevan kirkossa.
Tamperelaiset hurmannut audiovisuaalinen taide-elämys on yksi kaikkien aikojen suosituimpia kirkon tapahtumia Tampereella, kertoo kaupunkiteologi Jiri Santaharju.

- Ainakaan yhtä pitkiä jonoja kirkkoon en ole ikinä nähnyt, Santaharju naurahtaa. Pisimmillään jono kiemurteli alas Liisankalliota aina Sammonkadulle asti.

Suosituin päivä oli viimeinen esityspäivä tiistai 7.11. Silloin esitystä kävi viiden tunnin aikana katsomassa 5378 ihmistä.

Valotaideteoksen suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi näyttävistä valotaideteoksistaan tunnettu Sun Effects.  Flora oli Tampereen seurakuntien, Tampereen kaupungin ja Kirkkopalveluiden yhdessä mahdollistama tapahtuma, joka juhlisti kaupungin Valoviikkoja. Tilaisuus oli osa Tampereen seurakuntien Toivon vuotta www.tampereenseurakunnat.fi/toivonvuosi

- Tällä valoteoksella halusimme tuoda kirkkona toivoa kaupunkilaisille. Elämme monin tavoin tosi synkkää ja raskasta aikaa ja valo on vähissä. Flora-valoteoksella halusimme muistuttaa, että valo ja toivo ovat totta, vaikka ne välillä piilossa ovatkin.

- Näyttää siltä, että tavoite saavutettiin, Santaharju iloitsee.

Tietoa tekijöistä:

• Sun Effects on taidekollekiivi, joka etsii alalla uusia ilmaisun välineitä ja -muotoja poikkitaiteellisen audiovisuaalisuuden parissa. Tampereella vuonna 1996 perustetun Sun Effectsin projekteja on nähty yli kolmessakymmenessä maassa. Suurelle yleisölle tunnettuja ovat esimerkiksi Lux Helsinki, Flow Festival, Slush ja Linnanmäen Valokarnevaali.

• Janne Ahola (s.1984) on teoksen videosuunnittelija. Hän on helsinkiläinen videotaiteilija. Ahola on työskennellyt laaja-alaisesti digitaalisen taiteen parissa ja kuluneen vuosikymmenen aikana toteuttanut lukuisia projecton mapping -tekniikkaan nojaavia teoksia niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

• Teoksen musiikin on säveltänyt Tommi Toivonen. Toivonen (s. 1981) on Helsingissä asuva muusikko, äänisuunnittelija ja mediataitelija.

• Valosuunnittelusta vastaa Sami Rautaneva (s.1970). Hän on tehnyt pitkän ja ansioituneen uran muun muassa Tampereen Työväen Teatterin suunnittelijana. Rautaneva asuu ja työskentelee Lempäälässä.