Uutiset 2023

29.11.2023 14.15

Keskiaikaiset joululaulut liittävät sukupolvien ketjuun

Vanhan musiikin kauneimpia joululauluja lauletaan yleisön toiveesta tänäkin vuonna Viinikan kirkossa. Torstaina 7. joulukuuta järjestettävässä tilaisuudessa voi laulaa sekä kuunnella musiikkia ja esittelyjä keskiajan, renessanssin ja barokin joululauluista.

Yksi mies ja neljä kesiaikaisiin vaatteisiin puketunutta naista seisovat keskiaikaisessa kirkossa ja valo loistaa heidän takaansa olevasta oviaukosta.
Lauluyhtye Lumouksessa laulavat Lauri Solin (vas.), Elina Aho-Kuusama, Anu Mattila, Kaisa Kelloniemi ja Debra Gomez-Tapio. Kuva: Luova/ Irina Kolomijets
Konsertissa lauletaan yhdessä vanhoja suomalaisia joululauluja Piae Cantiones -kokoelmasta, ja yhteislauluissa vieraillaan ainakin Saksassa, Ranskassa ja Englannissa.
— Vanhimman laulun teksti on 300-luvun Italiasta, kertoo tutkimuskeskus Triviumin johtaja Ville Vuolanto, joka toimii historian ja latinan kielen yliopistonlehtorina Tampereen yliopistossa.

Näiden lisäksi kuullaan renessanssin ja barokin klassikoita. Niitä esittävät uruilla Eteläisen seurakunnan johtava kanttori Martti Syrjäniemi ja laulaen Vokaaliyhtye Lumous.

— Joululaulujemme monipuolinen ja kansainvälinen perinne tulee tutuksi: joulunvietto ja latinan kieli ovat yhdistäneet koko läntistä kristikuntaa.

— Toisaalta taas syntyi monia paikallisia perinteitä. Viinikan kirkossakin laulamme ainakin neljällä kielellä, myös latinaksi. Tutustumme esimerkiksi Enkeli taivaan ja On ruusu Iisain juuren -laulujen historiaan ja moniin versioihin, sanoo Vuolanto

Välähdyksiä ihmisten kokemusmaailmasta

Lyhyt säkeistömuoto ja iskevät melodiat ovat lauluille ominaisia.

— Tärkeää on ollut, että nämä on ollut helppo oppia ja laulaa yhdessä saman tien, esilaulajan avulla. Tästä syystä näitä on hauska laulaa – monet näistä lauluista ovat yhä käytössä ja tuttuja, sanoo Vuolanto.

Tutkijan mukaan keskiaikaiset melodiat ja tekstit tarjoavat välähdyksiä siitä, millainen ihmisen kokemusmaailma on ollut kauan sitten menneisyydessä.

— Osa tilaisuudessa laulettavista ja kuultavista lauluista on ollut tunnettuja nyky-Suomen alueella jo ainakin 1400-luvulla – ja niitä on laulettu täällä tähän päivään saakka. Laulaessamme näitä lauluja liitymme pitkään jatkumoon, sukupolvien ketjuun, pohtii Vuolanto.

Tilaisuuden järjestävät Eteläinen seurakunta, Tampereen vanhan musiikin yhdistys ja Trivium, joka on Tampereen yliopiston antiikin, keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuskeskus.

Kirsi Airikka

Vanhan Musiikin Kauneimmat Joululaulut 7.12. kello 18 Viinikan kirkossa. Kolehti kannetaan Suomen Lähetysseuran työhön maailman lasten hyväksi.