Uutiset 2023

18.12.2023 15.36

Kirkon juhlat tarjoaa tasokasta ja toivorikasta ohjelmaa

Ensi kevään Kirkon juhlien ohjelma tulee olemaan ennennäkemättömän tasokas. Luvassa on ajankohtaiskeskusteluja, musiikkia, kulttuuria sekä ajatusten, uskon ja elämänkatsomusten vuoropuhelua. Kirkon juhlien ohjelman kantavana ajatuksena on vahvistaa toivoa tulevaisuuteen.

Mies hymyilee kameralle.
Professori Arto O. Salonen on keskustelemassa aiheesta Miltä kirkon tulevaisuus näyttää Tuulesuun palatsissa lauantaina 18.5. Kuva: Sakari Röyskö
Puhujina ja keskustelijoina Kirkon juhlilla ovat muun muassa psykologi Maaret Kallio, Itä-Suomen yliopiston sosiaalipedagogiikanprofessori Arto O. Salonen, kansanedustaja ja Aalto-yliopiston työelämäprofessori Jarno Limnell  ja Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo sekä Helsingin yliopiston oikeusvaltiokeskuksen johtajan Tuija Brax, joka keskustelee arkkipiispa Tapio Luoman kanssa yhteiskunnan arvoista ja ihmiskuvasta lauantaina 18.5. Tuomiokirkossa.

Puhetta toivosta

Millainen toivo kantaa nyt ja tulevaisuudessa? Outi Lehtipuu pohtii vieraidensa kanssa, millainen toivo kantaa suomalaisia nyt ja tulevaisuudessa. Mitä toivosta sanotaan Raamatussa? Miten toivo voi kantaa meitä raskaiden aikojen yli? Aiheesta keskustelemassa kansanedustaja Lauri Lyly, futuristi Perttu Pölönen ja kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.
Kansanedustaja ja Aalto-yliopiston työelämäprofessori Jarno Limnell sekä Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo keskustelevat kirkon roolista yhteiskunnan resilienssin rakentamisessa lauantaina 18.5. Tuomiokirkossa. Kuva Kimmo Falck

Mitä on sanojen takana, mistä toivo syntyy?

Nimekkäiden puhujien ja ajatuksia herättävien keskusteluiden lisäksi ohjelmassa on myös paljon kulttuurielämyksiä. Esimerkiksil Sanojen takana -konsertti nostaa esiin, Kirkon juhlien teemaan liittyen, suuret toivoa resonoivat laululyriikan tarinat ja voimalliset tulkinnat. Mitä on sanojen takana, mistä toivo syntyy? Konsertissa Suvi Teräsniska, Yona ja Knipi esittävät uusia sovituksia suurimmista hiteistään Mikko Mäkisen orkesterin ja Gospel Helsinki -kuoron säestyksellä.

Noin viidenkymmenen hengen kuoro laulaan mustissa t-paidoissa kiviseinän edessä.
Gospel Helsinki -kuoro säestää Suvi Teräsniskaa, Yonaa ja Knipiä Sanojen takana -konsertissa. Kuva Tuomo Bjorksten

Tule mukaan laulamaan!

Juhlille voi ilmoittautua sekä ryhmänä että yksittäisenä laulajana. Juhlille osallistuvat kuorot muodostavat yhdessä suurkuoron, joka esiintyy juhlien päälavan yhteydessä Keskustorilla. Suurkuorolle yhteisiä esiintymisiä ovat esimerkiksi avajaiset ja Toivotuimmat -laulutilaisuus perjantaina. Näiden lisäksi kuoroille on esiintymistilaisuuksia eri kuoromuotojen omissa konserteissa ja pop up -luonteisesti eri puolilla Tampereen keskustaa. Lisätietoja kuorolaisten lipuista.

Early bird -hinnat vielä voimassa

Juhlien pääsylippu oikeuttaa sisäänpääsyn perjantaina ja lauantaina Kirkon juhlien maksullisiin keskusteluohjelmiin Tuulensuun Palatsissa ja Tampereen tuomiokirkossa. Kahde päivän  lippu hintaa 88 euroa on  voimassa vielä joulukuun loppuun saakka.  Lisätietoja lipuista ja niiden ostamisesta.

Toivon voimalla

Juhlien teemana on “Toivon voimalla”. Ohjelmasisältöjen taustana ovat aiemmat Kirkkopäivät, Kirkon musiikkijuhlat ja Lähetysjuhlat. Kirkon Juhlat 2024 -tapahtumassa nämä kolme sulautuvat uudenlaiseksi, yhtenäiseksi tapahtumakokonaisuudeksi.

Tampereen seurakunnat viettävät 4.6.2023 alkaen Toivon vuotta, joka huipentuu Kirkon juhlat -tapahtumaan.Toivon vuoden aikana Tampereella järjestetään lukuisia tapahtumia ja tilaisuuksia, joihin liittyy ajatus toivosta..

Katso koko KIrkon juhlien ohjelma tästä.