Uutiset 2023

23.10.2023 16.00

Kuolema puhuttaa – G Livelabissä järjestettävässä Death Cafessa pohditaan kuolemaa 2.11.

Death Cafe tarjoaa ihmisille mahdollisuuden kokoontua yhteen ja puhua vapaasti kuolemaan liittyvistä ajatuksista ja tunteista kahvikupposen tai viinilasin äärellä.

Luurangot juovat kahvia.

G Livelabissa torstaina 2. marraskuuta kello 18–20 järjestettävän tapahtuman juontaa erikoistoimittaja Tiina Merikanto. Haastateltaviksi saapuvat palliatiivisen lääketieteen professori Juho Lehto ja teologian tohtori, kokemusasiantuntija Ilkka Kantola. Illan musiikista vastaa Peter Joukainen.

Aamulehti näyttää Death Cafen suorana lähetyksenä. Lähetyksestä julkaistaan myös tallenne jälkikäteen katsottavaksi.

Kantolalle oman puolison kuolema marraskuussa 2022 on tarkoittanut uudenlaista kokemusta yksinäisyydestä kodissa. Se on uusi elämänvaihe, joka on saanut hänet ymmärtämään ajatuksen ”minun olemassaoloni perustuu siihen, että sinä olet” merkityksen syvemmin.

– Kun olen yksin kotona, en ole ihan varma, olenko olemassa. Tiedän että olen, mutta koenko, että olen, pohtii Kantola.

Pöytäkeskusteluja kannattelee joukko Tampereen seurakuntien sairaalapappeja. Tapahtuma on Tampereen seurakuntien Toivon vuoden ohjelmaa.

Death Cafe järjestetään Tampereen G Livelabissa (Puutarhakatu 1) torstaina 2. marraskuuta kello 18–20.