Uutiset 2023

21.12.2023 14.48

Kynttiläjäte kerätään Tampereen hautausmailta joulun jälkeen

Kynttilöiden sytyttäminen läheisten haudoille on kaunis tapa juhlapyhinä ja joulunaikaan. Ekotekoja kuitenkin tarvitaan, sillä Tampereella kynttiläjätettä syntyy vuosittain useita tuhansia kiloja.

Kynttilälyhty palaa haudalla, jossa on kanervaistutus, pimeää taustaa valaiset hautojen kynttilöiden valot.
Muovisista hautakynttilöistä koostuvaa energiajätettä kertyy Tampereen hautausmaille vuosittain noin 6000 kiloa. Kuva: Aarne Ormio
Tampereen seurakuntien hautausmailla järjestetään jälleen kynttiläjätteen keräystempaus joulun jälkeen. Ekoteko-kampanja toteutetaan keskiviikkona 27. joulukuuta Kalevankankaan, Lamminpään ja Vatialan hautausmailla sekä torstaina 28. joulukuuta Messukylän ja Teiskon hautausmailla.

– Ekoteko-kampanjassa kerätään sammuneet muoviset hautakynttilät. Ledit, lasilyhdyt ja vielä palavat muoviset hautakynttilät jätetään paikoilleen, kertoo työnjohtaja Mari Tjäder Kalevankankaan hautausmaalta.

– Muovisista hautakynttilöistä koostuvaa energiajätettä on kerätty Tampereen hautausmailta vuosittain noin 6 000 kiloa,  Mari Tjäder kertoo.

Kerääjät lajittelevat kynttilät siten, että muovi menee energiajätteeseen jätteenpolttolaitokselle ja metallihatut toimitetaan metallinkeräykseen.

Edellisvuosien tapaan kynttilöiden keräykseen osallistuu joukko tamperelaisia partiolippukuntia. Tänä vuonna Kalevankankaalla osallistuu kuusi partiolippukuntaa, Lamminpäässä kolme sekä Vatialassa, Messukylässä ja Teiskossa yhdestä kahteen lippukuntaa kullakin hautausmaalla.

– Tampereen seurakunnat maksaa jokaiselle Ekoteko-kampanjaan osallistuvalle partiolippukunnalle kertakorvauksen tehdystä työstä, kertoo Tjäder.

Kirsi Airikka

Kynttiläjätteen keräys Kalevankankaan, Lamminpään ja Vatialan hautausmaalla 27.12. kello 10–14 ja Messukylän ja Teiskon hautausmaalla 28.12. klo 10–14