Uutiset 2023

30.11.2023 13.25

Laulaen joulun tunnelmaan

Joululaulujen laulaminen kuuluu jouluun, ja monien ihmisten joulunajan perinteisiin kuuluvatkin Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet, joissa pääsee laulamaan yhdessä muiden kanssa. Kauneimmat Joululaulut soivat muun muassa kirkoissa, seurakuntataloilla ja pubeissa.

Henkilöllä on yllään vihreä joulupusero punaisella taustalla ja hän soittaa akustista kitara, jossa on punainen ja valkoinen muotoilu.
Ismo Kunnas valmistautuu perinteiselle pub-joululaulukierrokselle.Kuva Hannu Jukola
Tampereella järjestetään joulun aikaan kaikkiaan 69 Kauneimmat Joululaulut -tilaisuutta eri puolilla kaupunkia.

Ensimmäiset Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet järjestetään jo tällä viikolla. Torstaina 30. marraskuuta lauletaan Nekalan Kahvila Katiskassa, ja sunnuntaina 3. joulukuuta lauletaan Kauneimpia saamenkielisiä joululauluja kolmella saamen kielellä Pyynikin seurakuntatalossa.

Kauneimpia Joululauluja pääsee laulamaan myös englanniksi, saksaksi tai vaikkapa latinaksi. Viinikan kirkossa torstaina 7. joulukuuta Vanhan musiikin kauneimpia joululauluja -tilaisuudessa lauletaan ainakin neljällä kielellä, myös latinaksi. Yhteislaulun lisäksi tilaisuudessa on musiikkiesityksiä ja esittelyjä keskiajan, renessanssin ja barokin joululauluista.

Joululaulujen supersunnuntai on 17. joulukuuta

Ryhmä ihmisiä istuu täydessä kirkossa puupenkeillä lauluvihot käsissään ja kaksi p ientä lasta seisoo penkillä, taustalla on suuri värillinen lasi-ikkuna ja korkea katto.
Kauneimmat Joululaulut -tilaisuus täytti Aleksanterin kirkon sunnuntai-iltana 18.12.2022. Kuva Hannu Jukola
Kolmas adventti sunnuntaina 17. joulukuuta on perinteisesti päivä, jolloin järjestetään paljon Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia. Tampereella viikonloppuna saakin laulaa sydämensä kyllyydestä, sillä yhteislaulutilaisuuksia on viikonlopun aikana lähes kolmekymmentä.

Laulamisen ilon lisäksi Kauneimmat Joululaulut -tapahtumissa voi tehdä hyvää. Tilaisuuksien yhteydessä voi lahjoittaa maailman lapsille. Suomen Lähetysseuran keräyksen varoja käytetään erityisesti tyttöjen, vammaisten ja syrjittyihin vähemmistöihin kuuluvien lasten aseman parantamiseen.

Lisätietoja: