Uutiset 2023

22.12.2023 12.47

Löydä joulun tunnelma kirkosta

Joulun jumalanpalvelukset ja hartaushetket ovat täynnä joulun tunnelmaa, ja joulukirkko kuuluukin monen suomalaisen jouluperinteeseen. Jos aaton viettäminen yksin ei tunnu hyvältä, kannattaa suunnata Aleksanterin kirkkoon, jossa on tarjolla juttuseuraa.

Kirkon penkeillä istuvilla ihmisillä on ohjelmalehti käsissään.
Aattona joulukirkkoja ja hartauksia järjestetään niin kirkoissa kuin kappeleissa. Kuva Hannu Jukola
Jouluaattoon kuuluvat perinteisesti jouluaaton hartaudet ja joulukirkot. Perinteinen jouluevankeliumi ja tutut jouluvirret, kuten Enkeli taivaan, Maa on niin kaunis tai Juhlimaan tulkaa kertovat joulun sanomasta.

Jouluyönä vietetään Jeesuksen syntymäjuhlaa, ja jouluyön messussa iloitaan joulun sanomasta. Maailmalla juuri jouluyö on joulun juhlinnan ydin.

Joulukirkot ja hartaudet Tampereella

Aattona hautausmaiden kappeleiden hartaudet ovat Kalevankankaan kappelissa tasatunnein kello 13–18 ja Lamminpään kappelissa kello 15, 16, 17, sekä kello 20, 21, 22.

Messukylän hautausmaalla on jouluaattona päivystys keskipäivästä myöhään iltaan. Seurakunnan työntekijöiden ja vapaaehtoisten kanssa voi tulla keskustelemaan kello 12–23. Tarjolla on lämmintä juotavaa.

Kello 17 Aleksanterin kirkossa alkaa piispan joulukirkko, jota on mahdollista seurata myös Tuomiokirkkoseurakunnan Youtube-kanavalla.

Aattoillan myöhäisin joulukirkko on keskiyöllä Messukylän vanhassa kirkossa. Joulupäivän ensimmäinen jumalanpalvelus puolestaan alkaa Tuomiokirkossa maanantaina 25.12. kello seitsemän aamulla.

Tiedot Tampereen seurakuntien  jouluisista kirkkohetkistä löydät linkkien takaa:

Yhteisöllinen jouluaattoa Aleksanterin kirkossa

Kaupungin keskustassa Aleksanterin kirkko on auki miltei koko aattopäivän. Aleksanterin kirkon ovet ovat avoinna jouluaattona klo 11–18 ja klo 20–23.45.

Aleksanterin kirkon kryptassa vietetään yhteisöllistä jouluaattoa kello 11.30–13.45. Juttuseuran ja jouluisen musiikin lisäksi tarjolla on maksutonta glögiä, kahvia ja pieniä jouluherkkuja. Tapahtuman jälkeen siirrytään kirkkosaliin, jossa alkaa aattohartaus kello 14.

Aattoillan Aleksanterin kirkossa päättää Sympaatin joulukonsertti, joka alkaa kello 23. Noin puoli tuntia kestävään konserttiin on vapaa pääsy.