Uutiset 2023

23.11.2023 13.45

Ravintola Kierrossa ihmisten on hyvä olla

Hävikkiruokaravintola Kierto hyödyntää Ruokapankin keräämiä hävikkiraaka-aineita ja valmistaa niistä maistuvaa ja edullista lounasruokaa. Vuoden 2024 alusta alkaen Eteläinen seurakunta ottaa kokonaisvastuun Ravintola Kierrosta.

Parikymmentä ruokailijaa istuu kolmen pitkän pöydän ääressä valoissa vaaleassa tilassa.
Ravintola Kierrosta, jossa lounas valmistetaan lähes 80 prosenttisesti hävikkiraaka-aineista. Kuva Kristiina Vidqvist
Vaikka Kiertotaloudesta kasvua -hanke päättyi elokuun lopussa, ravintola Kierto jatkaa Nekalan seurakuntatalolla.  Vuoden 2023 loppuun ravintola jatkaa Eteläisen seurakunnan ja diakonian ja yhteiskuntavastuun yksikön yhteisenä toimintana.

— Konsepti on luotu hankkeen aikana ja ravintola toteuttaa seurakuntien kestävän kehityksen tavoitteita monelta kantilta. Lounas valmistetaan 70 – 80 prosenttisesti hävikkiraaka-aineista, kiitos seurakuntien Ruokapankin, joka kerää hävikin. Ruoka on terveellistä ja edullista sekä mahdollistaa asiakkaalle ainakin yhden lämpimän aterian kolme kertaa viikossa, kertoo ravintolan vastaava työntekijä Kristiina Vidqvist.

Sosiaalisesti kestävää kehitystä ravintola toteuttaa muun muassa tarjoamalla työttömille asiakkaille työllistymismahdollisuuksia keittiössä ja asiakaspalvelutehtävissä.  Diakonian ja yhteiskuntavastuun yksikkö tarjoaa jatkossakin tähän toimintaan työhönvalmentajan työpanosta.

Ravintola Kierrossa on kävijöitä keskimäärin 70 päivässä eli se on tavoittanut hyvin lähikulmien asukkaat, tosin osa asiakkaista tulee kauempaakin. Seurakuntien diakoniasta voidaan erityisen vaikeassa tilanteessa oleville asiakkaille myöntää viiden kerran ateriakortteja ilmaiseksi.

Myös seurakuntien luottamushenkilöt ovat havainneet ravintola Kierron merkityksen ja jatkon tärkeyden. 21 luottamushenkilöä on allekirjoittanut yhteiselle kirkkovaltuustolle aloitteen toiminnan vakinaistamisesta.

Tarjolla neuvontaa ja ohjausta

Eteläisen seurakunnan vt. kirkkoherra Kaija Karvala on havainnut, että ihmisten on hyvä olla ravintola Kierrossa.
— Hyväksyvä tunnelma välittyy sekä keittiöstä että asiakkaiden kesken, kaikki saavat olla sellaisia kuin ovat, hän sanoo.

Ravintola on myös diakonialle uusi työmuoto. Siellä diakonityöntekijät tapaavat asiakkaita, ja myös Pirkanmaan hyvinvoitialueen sosiaalityöntekijä jalkautuu ravintolaan tiistaisin kello 11—13. He tarjoavat neuvontaa ja ohjausta arjen asioihin.

Ravintola Kierto

• Nekalan seurakuntatalo, Kuoppamäentie 23 33800 Tampere
  • p. 040 532 0537
  • Avoinna ti, ke ja to klo 12–14
  • Lounas maksaa vähävaraisille 3 euroa, työssäkäyvien toivotaan maksavan 6 euroa.
  • Ruokalista

Eteläinen seurakunta Instagram